Praten als Brugman betekent 'veel en met grote overtuigingskracht praten'.

Deze zegswijze gaat terug op een historische figuur: pater Johannes Brugman (1400-1473). Hij was een minderbroeder (ook wel minrebroeder), oftewel een franciscaan. De franciscanen vormen een wereldwijde broederschap binnen de Rooms-Katholieke Kerk. De orde is gesticht door Franciscus van Assisi (1182-1226). Pater Brugman stond bekend om zijn vurige preken. Volgens F.A. Stoett is praten als Brugman al sinds de zestiende eeuw een vaste zegswijze.

De hoofdletter van de eigennaam Brugman is behouden gebleven in praten als Brugman, omdat een rechtstreekse als-vergelijking met pater Brugman zelf wordt gemaakt. Anders is dat met de eigennaam Thomas in het gezegde een ongelovige thomas; dit is een algemene aanduiding geworden. In een advies op deze website staan meer voorbeelden van eigennamen die hun hoofdletters verliezen omdat het algemene aanduidingen zijn geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hij behoorde tot de franciscaanse tak der observanten en sloot zich aan bij een groep monniken in Amsterdam die een nieuw klooster wilden stichten.[1] Hiertoe hield hij een aantal vurige preken, waarvan later het gezegde praten als Brugman is afgeleid. Filips de Goede stond vervolgens het bouwen van een nieuw klooster toe.
Omdat de uitdrukking verwijst naar de persoon Brugman, dient Brugman in deze context met een hoofdletter te worden geschreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier vind je het antwoord:

http://www.goeievraag.nl/vraag/jan-steen-brugman.55538