hoe kom ik dichter bij mijzelf?

Soms krijg ik de opdracht om voor een groep een presentatie te houden. Omdat ik het vaak spannend vind, bereid ik mij goed voor. Echter krijg ik soms een reactie: '' je moet dichter bij jezelf blijven.'' Sinds de laatste keer begin ik hier steeds meer bewust van te worden en kwam op de volgende vragen.
Wat wordt hier nou precies mee bedoeld? en hoe ga ik hiermee om?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
1.4K
Erna55
8 jaar geleden
Vraag aan degenen die dat zeggen wat ze ermee bedoelen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien heb je de presentatie zo goed voorbereidt, dat anderen jou er niet meer in herkennen.
Geef de presentatie op de manier zoals je normaal gesproken bent, ben je een giechel, giechel dan tussendoor als je die behoefte voelt, zonder het te overdrijven.
capthavoc
8 jaar geleden
Durf je het aan om eens een presentatie te geven met hooguit enkele steekwoorden als leidraad ? Het moet echt uit jezelf komen als je teveel voorbereid dan wordt je verhaal waarschijnlijk te theoretisch
en dan sta je zelf buiten je verhaal i kdenk dat dat bedoelt wordt met dichter bij jezelf komen
wie ben jij in die verhaal ?
wat zijn jouw ervaring met deze wellicht theoretische materie ?
Dus probeer eens wat zinnen te bedenken die beginnen met
ik denk
ik voel
ik ervaar ik verwacht etc etc

Het beste antwoord

Blijf bij jezelf en geef jezelf goedkeuring. Je bent goed zoals je bent en dit hoeven anderen je niet te bevestigen.

Ik denk dat dit ermee bedoeld wordt en misschien herken je dit als je van jezelf weet dat je niet bepaalt blaakt van het zelfvertrouwen. Het is dan erg lastig om dit bovenstaande toe te passen en wellicht zou je wat meer aan het zelfvertrouwen moeten werken.
Hoe onzekerder je je voelt, hoe meer je naar goedkeuring door anderen verlangt. Het kan ervoor zorgen dat je je anders voor gaat doen dan je werkelijk bent. Alleen omdat je hoopt dat iedereen je leuk of goed vindt.
Ik denk dat men ermee bedoelt dat je moet loslaten wat mensen evtl. van je denken en wat minder een 'pleaser' moet zijn. Of misschien doe je het net andersom en geef je je beter en arroganter voor dan je daadwerkelijk bent.

Wees je bewust wie je bent en doe je niet anders voor. Accepteer jezelf als de unieke persoon die jij bent en straal dit ook uit. Houd van jezelf om wie jij bent en wees zelfbewust. Bedenk dat je een fantastisch mens bent...volg je gevoel en waardeer je unieke karakter en eigenschappen die je hebt. Door dankbaar te zijn en van het leven te genieten, verdwijnt de neiging om jezelf te moeten bewijzen en is het ook makkelijker om dichtbij jezelf te blijven.
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Misschien bedoelen ze ermee dat je zo nerveus bent als je een presentatie moet geven dat je jezelf niet meer bent. Maar daarmee gaan deze mensen voorbij aan het feit dat angst voor spreken in het openbaar heel gewoon is en echt bij iedereen voorkomt, zelfs bij de president van de Verenigde Staten. Het enige waarin mensen verschillen is de mate waarmee ze met die angst om kunnen gaan. Aan Obama zie je niets, iemand anders ken je niet terug als hij voor de groep staat en het woord moet voeren. Als je beter met je spreekangst kunt omgaan ben je meer zoals je normaal gesproken bent en dat bedoelen die mensen met dichter bij jezelf komen.