Wat is het moraal van het sprookje de gelaarsde kat van Perrault?

Welke wijze les zit in het sprookje de gelaarsde kat ( le chat botté) van Perrault?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
6.7K
amc
8 jaar geleden
'Als je zwak bent, is elke misdaad geoorloofd', is de achterliggende moraal in dit verhaal.

Het beste antwoord

Sprookjes zijn bedoeld voor kinderen en die kennen nog geen moraal van een verhaal.
In dit sprookje maakt een kat zijn eigenaar met brutaliteit, moord en bedrog schatrijk, maar een kind zal niet protesteren...
Zij zullen bij het verhaal van de gelaarsde kat, de kat en zijn baas als sympathiek ervaren. Zij worden immers als personen voorgesteld die sympathieke, niet sterken zijn die echter wél slim zijn. Deze slimheid wordt door kinderen als deugd gezien en deugd wordt altijd beloond!

De moraal zien volwassenen echter als 'geen misdaad is de zwakke ongeoorloofd'. Er zal echter niemand zijn die deze moraal hardop zal zeggen, het wordt gezien alsof je dan een spelbreker bent in de beleveniswereld van het kind.
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Er is nogal wat in te brengen tegen jouw redenering: Tegenwoordig zijn sprookjes kinderverhalen met levenslessen, dat is waar. Het woord sprookje is echter afgeleid van het middeleeuwse 'sproke', dat verhaal of vertelling betekent. Als ongeschreven vertelling richtte een sproke zich toen tot ongeletterde volwassenen. Via de orale traditie kregen zij de moraliserende verhalen mee. Dit zal ook allemaal gelden voor De gelaarsde kat van Perrault uit 1697 (dus uit de Middeleeuwen), dat waarschijnlijk op nog oudere verhalen (ook uit de Middeleeuwen) is gebaseerd. Sprookjes zijn dus lang niet altijd alleen op kinderen gericht geweest! Zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Sprookje. Mij lijkt het antwoord van Amadea "De moraal van dit sprookje van Perrault over de Markies van Carabas is: de wereld wil bedrogen worden, alles is geoorloofd om het gewenste doel te bereiken, de winnaar is de held en heeft dus altijd gelijk." beter.
amc
8 jaar geleden
We hebben dus allebei een andere interpretatie en dat mag uiteraard. Ik zou juist 'wie niet sterk is moet slim zijn' naar voren halen (^-^).

Andere antwoorden (1)

De moraal van dit sprookje van Perrault over de Markies van Carabas is:
de wereld wil bedrogen worden, alles is geoorloofd om het gewenste doel te bereiken, de winnaar is de held en heeft dus altijd gelijk.
Amadea