Wanneer je naar het 'heelal' kijkt (sterrenhemel ofzo), kijkt het heelal dan niet gewoon naar zichzelf?

Ik ben niet filosofisch, en toch komen er soms rare vragen in me op.
Zoals deze: Wanneer je naar het 'heelal' kijkt (sterrenhemel ofzo), kijkt het heelal dan niet gewoon naar zichzelf?
Want ik lag op vakantie een keer naar de sterren te kijken en toen dacht ik: ik ben een deel van het heelal, kijkt het heelal dan door mijn ogen niet gewoon naar zichzelf?

Hoe denken jullie hierover?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag snap ik niet. Zal wel aan mij liggen..

Het beste antwoord

het lijkt me dat het heelal dan inderdaad naar zichzelf kijkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je hebt een punt. Als je binnen een bedrijf naar de muur kijkt en jij bent onderdeel ervan dan kijkt het bedrijf zijn zichzelf
12 jaar geleden
Ja, ja, niet filosofisch? Hartstikke! Het hangt af van wat je onder "heelal" verstaat, en onder "kijken naar". Als je onder "heelal" alles onder verstaat dat er is, dan heb je inderdaad gelijk! Maar meestal bedoelen we in onze spreektaal dan alles behalve de aarde, en dan gaat het natuurlijk niet meer op.
En het hangt ervan af of je denkt dat het heelal kan kijken. En wat kijken dan is. Allemaal filosofische vragen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja inderdaad, want als ik zeg dat het heelal kan kijken dan maak ik van het heelal een persoon.
best ingewikkeld allemaal.
maar wel leuk om over na te denken!