wat is de relatie tussen de Nederlandse verzorgingsstaat en het begrip solidariteit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
1.2K
Erna55
8 jaar geleden
Wanneer we allemaal een beetje bijdragen om zo samen een potje creeren voor degene die het nodig hebben, dat is solidariteit.
Dus samen betalen aan AOW, ziektekosten, werkloosheid.

Antwoorden (2)

Kijk eens hoe het begrip solidariteit door Wikipedia wordt omschreven. Uit solidariteit met hulpbehoevenden (werklozen, arbeidsongeschikten, zieken, 65 plussers, kortom maatschappelijke groepen die niet in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien) heeft de wetgever wetten in het leven geroepen die voorzien in de financiële ondersteuning van deze groepen mensen. We wilden met zijn allen niet dat deze mensen zouden creperen. Dat is de relatie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De verzorging/uitkering van de een moet betaald worden door een ander. De belastingbetaler moet dus afdragen voor iets waar hij of zij geen of niet direct nut van heeft.
paulus811
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is maar ten dele waar. Door een minimum inkomen te garanderen hebben groepen mensen de middelen om hun inkopen te doen, waar de plaatselijke middenstand van profiteert.
paulus811
8 jaar geleden
Het gaat er niet om of er iemand van profiteert, want jouw voorbeeld is gewoon 'ruilen'. De koper betaalt met geld en de middenstander levert een goed of dienst. Daar komt geen solidariteit aan te pas. Bij solidariteit voorzie je in andermans behoefte zonder daar zelf voordeel van te hebben.