Hoe merk je het verschil tussen een jonge en oudere mannenstem?

Wanneer jongens tieners worden beginnen ze al zwaarder te praten, maar praten ze dan al op de zwaardere toonhoogte als een wat oudere man, zoals iemand van 20 of 30 jaar oud? Of blijft de stemhoogte zodra je een tiener wordt hetzelfde voor de rest van je leven als man? Kan ik onderscheid maken tussen een jonge tiener met een zwaarder stem en een wat oudere man die geen tiener meer is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
1.2K
Amadea
8 jaar geleden
Volgens mij ligt dat vooral aan de woorden die ze uitspreken, en niet aan de klank van de stem.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://logopedie.blogspot.nl/2005/11/de-stemwisseling-bij-jongens-in-de.html

Antwoorden (1)

Het zal ongetwijfeld voor een geoefend oor >meestal< ook aan de stem te horen zijn, letterlijk dus, maar beter kun je letten op de manier van spreken.

Natuurlijk weet je dat een klein kindje anders praat dan een puber, maar als je volwassen wordt verandert vaak je hele leven.
Het verandert van scholier/student naar een werkend leven, een werkzaam bestaan waarin je , in tegenstelling tot vroeger toen je nog bij je ouders woonde, meer de verantwoordelijkheid voelt...

> die is nieuw <

...althans in deze vorm , voor zoiets als een echte baan (geen krantenwijk) , een huis , een echte relatie (geen vriendje / vriendinnetje) en eventueel zelfs kinderen.

Hierdoor krijg je als je wat ouder wordt ervaring , sommige dingen doe je dan meer routineus, kijk maar eens naar een autochauffeur. Iemand die net zijn rijbewijs gehaald heeft, rijdt heel anders dan een ervaren chauffeur na 20 jaar op de vrachtwagen bijvoorbeeld. Waarmee ik niet wil zeggen dat de een beter rijdt dan de ander, nee zeker niet ::))

Deze ervaring hoor je meestal wel in iemands stem, nog afgezien (hier gaat het om) van de vocabulaire...de woordkeus...

Wat moet je dan denken? nou denk maar aan iets heel simpels als naar de wc/het toilet gaan. Vroeger ging je een plasje doen (als klein kind), daarna ging je plassen of kijken of je nog een jongetje was.
(N.B. sommige mannen gaan op volwassen leeftijd nog "...naam..." een hand geven, gedag zeggen).

Maar ook dat iemand minder 'sterke' woorden gebruikt, dat is een teken van minder puberaal gedrag. Netjes spreken dus, maar niet overdreven, dat is helemaal niet nodig , net zo min als krachttermen of vloeken.

Antwoord

Het verschil tussen een jonge en oudere mannenstem is hoorbaar , al zijn er trouwens ook hele jonge jongens / jongemannen die al een diepe, zware mannenstem hebben, dan nog hoor je het dus aan de manier van spreken en de vocabulaire, de woordkeus.