Moet ik stalkers aangeven bij de politie?

Ik word al een paar dagen deze 2 maanden gebeld door hollandse stalkers. Ze beweren dat ik iets heb gewonnen terwijl ik niet mee heb gedaan met een wedstrijd. Zou ik het negeren, ookal weten ze mijn persoonlijke gegevens?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
1.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
wat heel goed werkt is het volgende, zodra de persoon zijn naam heeft gezegt leg je de hoorn voorzichtg neer en reageer verder héélemaal niet meer totdat hij ophangt. hier heeft hij geen plezier aan, en zal er mee stoppen
tinus1969
8 jaar geleden
Wat bedoel je met 'hollandse' stalkers?
Cryofiel
8 jaar geleden
Misschien is vraagsteller Belg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969 Ik ben inderdaad een belg..
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ze beweren dat ik iets heb gewonnen terwijl ik niet mee heb gedaan met een wedstrijd. Bedoel je iets in de trant van: "U heeft meegedaan aan een enquête en nu heeft u lingerie, make-up, parfum gewonnen, u hoeft alleen de bezorgkosten te betalen" Gewoon zeggen dat je in het "bel-me-niet" register staat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor de telefonades dat men iets gewonnen heeft geldt het Bel-me-niet-register niet.
Deze praktijken vallen ook in België niet onder definitie "stalken".
Men wordt vaak toch nog teruggebeld als degene die gebeld wordt, reageert en de indruk wekt niet geheel ervan overtuigd te zijn dat hij echt niets gewonnen heeft.
Ikzelf heb een paar maal een auto gewonnen, zonder ergens aan meegedaan te hebben.
Zet hem maar voor de deur, dan kijk ik wel om hij mij bevalt. Daaahaaag.
Dus voortaan gewoon niet reageren, het gesprek gelijk wegdrukken en klaar is Kees.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
@JoanDArc Ik kreeg laatst te horen na zo'n "gewonnen prijs" Oh geen interesse, wilt u doorverbonden worden met het bel-me-niet register? Dus ik dacht dat het daarvoor ook van toepassing was. Toen had ik "cadeaubonnen gewonnen" van een kledingzaak.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
HeerVoldemeort, In jouw voorbeeld werd je gevraagd door de beller om doorverbonden te worden met het register.
In het voorbeeld van Daals weet je niet door wie je gebeld wordt, er is geen nummerherkenning, je kunt dus ook geen nummer doorgeven aan het register.
Buitenlandse telefoonnummers kunnen ook niet worden geblokkeerd in het Bel-me-niet Register.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je alleen gebeld wordt en ze vertellen dat je een prijs hebt gewonnen, dan kan de politie niet veel doen. Ze doen je immers geen kwaad. Het is voor jou natuurlijk wel verschrikkelijk irritant en beangstigend. Heb je nummerherkenning op je telefoon en zie je het nummer waarmee ze bellen? Dan kan je op je telefoon een waarschuwing bij dit nummer zetten. Dan weet je dat je niet op moet nemen. Ik heb er de ene keer RECLAME bij gezet en de andere keer FIJNE DAG. Als je niet opneemt stoppen ze vanzelf met bellen.

Antwoorden (3)

Iedereen heeft het recht om met rust gelaten te worden. Als u gestalkt wordt, hoeft u dat niet te accepteren, stalking is strafbaar.
Neem contact op met de politie via 0900-8844. U hoeft niet direct aangifte te doen. U kunt ook een gesprek aangaan met de politie waarin u nagaat wat de gevolgen zijn van het doen van aangifte. Ook kunt u als u (nog) geen aangifte wilt doen, melding doen van de stalking. De politie onderneemt dan geen actie en maakt geen proces-verbaal op. Maar de politie is wel op de hoogte. Een melding kan van belang zijn voor eventuele vervolgmeldingen of andere (latere) aangiftes. Tijdens de melding kunt u tegelijkertijd informeren bij de politie wat de gevolgen zijn van het doen van aangifte.

Toegevoegd na 57 minuten:
Voor België:
Daarvoor kun je klacht indienen bij de politie. Ga naar om het even welk politiekantoor en deel zo nauwkeurig mogelijk alle gegevens mee: datum en tijdstip van de feiten, op welke manier je lastig gevallen werd,…
Bewaar ook alle bewijsstukken zoals bijvoorbeeld smsjes, brieven, mails, …
Als slachtoffer word je verhoord over wat je overkomen is. Als het mogelijk is, worden er bijkomende onderzoeken gedaan. Indien de verdachte gekend is, dan wordt die ook verhoord. Dat geldt ook voor eventuele getuige(n).
Wij noteren alles in een proces-verbaal.
fremar
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zulke telefonades vallen niet onder het begrip stalken. Gewoon een paar keer gebeld met snertsmoes.
Beslist melding maken bij de politie en pas het politiebureau verlaten nadat ze Uw aangifte hebben opgenomen (In Nederland zijn de politieagenten niet zo gemotiveerd, hier spreekt een empiricus). Bij verdere telefoontjes zoveel mogelijk data proberen te verzamelen. Denk bijvoorbeeld aan nummerherkenning op de telefoon, achtergrondgeluiden, stem(men), namen, vrouw/man etc. Enne, kleine tip: Nóóit persoonlijke gegevens bij het oud papier op straat zetten, he! Veel mensen zetten een schat aan informatie over zichzelf gewoon op straat. Of op het internet natuurlijk.....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De beste manier om van telefonische "stalk"-praktijken af te komen is zodra je weet [zeker! weet] dat het diegene is, in de telefoon met een fluitje [zo'n voetbal-scheidsrechter-fluitje] heel hard en lang in de telefoon te blazen. Dit veroorzaakt een heel hard geluid dat behoorlijk veel pijn oplevert en zelfs tijdelijke doofheid kàn veroorzaken...

Mijn ervaring is dat het hierna heel gauw stil is en blijft...

Wel zou ik contact opnemen met de politie, wellicht een gesprek aanvragen met de wijkagent, indien aanwezig, misschien aangifte doen, tenminste als je enig idee hebt van wie deze overlast afkomstig is; als aangifte niet lukt/kan , laat er dan 'melding' van maken , zodat voor later vastligt wanneer dit begonnen/ gemeld is door jou.
Bewaar alle gegevens zelf, er verdwijnt wel eens iets bij de politie, niet fijn!

N.B. Je persoonlijke gegevens worden net als die van miljoenen andere mensen verkocht aan de hoogste bieder ... juist om er bijvoorbeeld deze oplichtings- , maar ook de minder prettige verkooppraktijken, mee uit te voeren.

Antwoord

##Ja , neem contact op met de politie en meldt het tenminste ; eventueel een gesprek/informatie aanvragen.

##koop een voetbal fluitje en leg het naast de telefoon/in je zak zodat je meteen als ze weer bellen heel hard hierop kunt blazen hetgeen diegene aan de andere kant .tenminste. als niet prettig zal ervaren...
De overlast zal snel ophouden : je laat niet met je sollen en je geeft niet toe!

Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat fluitje moet ik onthouden.