Verkeerde aanhef in e-mail. Wat nu?

Ik kreeg net een mail waarin stond dat ik ben aangenomen voor een baan. Nu zie ik dat ik in mijn reactie heb geschreven 'geachte ×voornaam× ×achternaam×' terwijl ik gewoon 'beste ×voornaam× had moeten schrijven, of anders 'geachte heer ×achternaam×. Taal is belangrijk voor de functie. Stom! Zo laten of er een mail achteraan sturen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
3.8K

Antwoorden (3)

Zo laten. Je bent al aangenomen! Tijd om te ontspannen en je overwinning te vieren. De fout valt best mee. Als de rest van je mail prima verwoord is en volgens de regels geschreven is, zullen ze het wel snappen. Misschien valt het ze niet eens op.

Daarbij komt dat deze fout echt piepklein is. Iedereen weet dat de aanhef anders hoort, maar zoals jij het hebt gedaan klinkt het ook netjes.

Als het je echt dwars zit kan je het volgende keer aankaarten, bijvoorbeeld op je eerste werkdag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Geachte Pietje Puk" is een volkomen acceptabele en taalkundig juiste aanhef voor een zakelijke brief. Het is misschien wat ongebruikelijk, zeker in een reactie op aangenomen worden voor een baan, maar niet fout. Ik zou het zeker zo laten en lekker aan je baan beginnen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Naar mijn mening is "Geachte Pietje Puk" niet een volkomen acceptabele en taalkundig juiste aanhef voor een zakelijke brief. De voornaam van de geadresseerde laat je altijd weg, tenzij je de betrokkene persoonlijk en goed kent. Of je dan nog kan spreken van een zakelijke brief, is dan overigens twijfelachtig.
Computoon
8 jaar geleden
Inderdaad. Die "geachte" of "beste" voor- + achternaammails zie ik ook wel eens. Komt erg sullig over; alsof de mailer niet kan kiezen hoe hij de geadresseerde aan moet schrijven. Of deze: "Beste,", zonder naam dus.
Ik zie ook wel eens een aanhef als "Geachte heer Jansen, beste Piet". Vind ik een stuk sympathieker. Die is bijv. te gebruiken als een werkgever een officiele brief stuurt naar zijn werknemer (bijv. een getuigschrift).
Gefeliciteerd met je nieuwe baan. Ze zullen begrijpen dat je een tikkie zenuwachtig was bij het beantwoorden, maakt niet uit! :)