Omdat de reactie afhankelijk van externe omstandigheden (druk, temperatuur) beide kanten op kan verlopen. Er zijn maatregelen mogelijk om de reactie naar links, ofwel naar rechts te laten verlopen. Met andere woorden: de reactie is omkeerbaar. veelal zal bij sterke verhoging van temperatuur dissociatie van NH3 plaatsvinden, je krijgt dan weer H2 en 3N2 gevormd. Ook katalysatoren kunnen de reactie beinvloeden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar hoe weet je dat deze reactie afhankelijk is van externe factoren?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Als bij een chemische reactie zowel de heengaande, maar ook de teruggaande reactie met een gelijke snelheid plaatsvindt, spreekt men van evenwichtsreactie.
De concentraties van de verschillende stoffen blijven constant - het chemisch evenwicht
als je de reactie "ontleed", krijg je 6 H-atomen en 2 N-atomen. Als je één N-atoom en 3 H-atomen neemt, krijg je NH3. Omdat je dan nog een N-atoom en nog drie H-atomen over hebt, kun je nog een NH3-molecuul maken.

De reactie is dus in "evenwicht": aan beide kanten staan evenveel moleculen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit wordt niet bedoeld met de term evenwichtsreactie.