Wie mag jou op de mond kussen? Enkel geliefden (als koppel), ouders, baby's van jezelf? Eigen kinderen?

Op een feestje laatst waren er kleine kinderen aanwezig van peuterleeftijd. Als begroeting/spelen/afscheid gaven zij elkaar en sommige volwassenen een kusje op de mond. Niets serieus, overigens... Nu ik zwanger ben vind mn vriend dit dus not-done, zelfs bij onze eigen baby later. Ik kan hem perfect begrijpen dat je niet gelijk wie, enkel partner, op de mond kust, maar hoe denken jullie hierover? Ik zou ook voorkeur geven aan een wangkus bv, maar je eigen kind???

Weet jij het antwoord?

/2500

Zelf vind ik een kus op de wang of voorhoofd meer in verhouding staan van ouder tot kind. Natuurlijk ieder zijn eigen mening. Een vluchtige kus op de lippen van amper een seconde is ook nog acceptabel. Andere mensen kussen op de mond zou ik niet snel doen tenzij het een eigen partner is. Het gaat dus ook om de lengte van de kus en natuurlijk alleen een tongzoen voor de eigen partner en niemand anders.

Ik ben een grote voorstander van 1 kus/zoen op de wang voor mensen die je kent. Niet voor iemand die je amper kent , nee, die geef je alleen maar een hand. Een kind kan [ tot een jaar of 5 à 6 misschien ] een kusje geven aan papa en mama op de lippen, ja prima, maar een echte kus op de lippen, die vind ik is alleen maar welkom afkomstig van je geliefde. Toegevoegd na 2 minuten: Wat een goede vervanging of aanvulling kan zijn , is het geven van een "HUG" .. een stevige knuffel waar wel lichamelijk contact bij komt kijken, maar geen kussen.

Ik vind een kusje op de mond wel kunnen bij je eigen kinderen. En bij leeftijdsgenoten. Verder gaat het vanzelf als je iemand graag mag. Als je je hoofd vrij houdt en de ander niet beet pakt, kan de ander het ontwijken. Geef anders een zoen half op de mond en dan gaat het vanzelf. Bij iemand die jonger is dan jezelf of er is een andere machtsverhouding, dan niet doen.

Ook mijn moeder heb ik, zo lang ze leefde, op de mond gekust (en ze is 81 geworden). Mijn vader niet zolang hij leefde, maar toch wel totdat ik een jaar of 6 was. Ik ben door mijn eigen kinderen ook altijd op de mond gekust. In een ouder-kind relatie (zeker moeder-kind) lijkt me een kus op de mond altijd gepast. Het is je moeder die jou in haar buik gedragen en daarna gebaard en gezoogd heeft, kan er een intiemere relatie bestaan? Nee -- de relatie met je geliefde is weliswaar heel anders, en even intiem, maar niet intiemer. Daarom: kussen op de mond uiteraard tussen geliefden; tussen ouders en (klein) kind, dus ook bij baby' s; daarna altijd tussen moeder en kind zonder onderscheid naar leeftijd. Natuurlijk alleen als de relatie tussen moeder en kind goed blijft. Verder lijkt me ook geen probleem als een tante of goede vriendin een baby of echt klein kind op de mond kust (meestal komt er trouwens een stralend kleintje op je af die je omhelst en kust). En ik ben door mijn neefjes en nichtjes (toen die klein waren) ook wel eens gekust (op hun initiatief, niet dat van mij). Wat ik prima vond. En ook onze babysit van vroeger kreeg bij het komen van onze kinderen vaak een kusje. Kinderen zien de erotische lading die volwassenen aan het kussen geven, niet voordat ze een jaar of 5 a 6 zijn (en als vader en moeder elkaar daarna kussen of knuffelen, krijg je commentaar van je kinderen die zich niet kunnen voorstellen dat dit nou leuk is, dat kleffe gedoe). Toegevoegd na 4 minuten: Overigens is hier in Griekenland de gewoonte dat je bij een begroeting van familieleden en beste vrienden jouw wang tegen die van degene die je begroet drukt, en dan een kusgeluid maakt; alleen de lucht wordt gekust. Dat zie je tussen vrouwen onderling, tussen mannen en vrouwen, en mannen onderling. Bij elke andere begroeting volstaat een hand geven (die soms lang wordt vastgehouden als teken van respect); of een vriendelijk knikje.

Dit is mijn mening: Ik vind het prima als een ouder zijn kind een kusje op de mond geeft ook als s. Natuurlijk is het als geliefde ook goed maar die kussen zijn dan weer anders. Voor de rest vind ik het raar om een kus op de mond te geven: dus niet mensen naast je familie of geliefde.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100