Is er een rede dat het 'Groot dictee der Nederlandse taal' door de deelnemers niet met op de computer wordt ingevoerd?

De deelnemers moeten het dictee met een mooie vulpen schrijven, maar zou het niet praktischer en nauwkeuriger zijn als ze het zouden typen. Kijkt ook gelijk makkelijker na.
Of is schrijven op papier met vulpen toch chique zoals de hele entourage wat chique overkomt?

erotisi
8 jaar geleden
in: Overig
paulus811
8 jaar geleden
Met de spellingschecker aan?0
Amadea
8 jaar geleden
Met schrijven maak je minder fouten dan met typen. Dat is denk ik de reden dat het dictee niet op een computer gedaan wordt. De vertypingen worden dan vermeden. Hé, de spellingchecker rekent vertypingen fout!
zondag
8 jaar geleden
Wie zegt dat iedereen kan typen? Ik kan het slechts met 1 vinger en dat kost meer tijd dan schrijven.
Utrecht
8 jaar geleden
1) spellingcheck
2) oogt niet op TV (+ storende tikgeluiden)
3) in één keer goed opschrijven en niet tig keer hertypen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@erotisi, heb je nu expres wat spelfouten in je vraag gemaakt??
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@utrecht 1) DIe slaat nergens op, je kan gewoon een stuk software maken waar geen spellingscheck inzit.
2) Dat zal het meer zijn
3) Mag je met pen niet verbeteren dan?
zondag
8 jaar geleden
@Paspoes je hebt groot gelijk. Hoe vaak wordt bv niet het woord rede gebruikt waar reden moet staan?
zondag
8 jaar geleden
@Paspoes "Correct schrijven is belangrijk " schreef je. Ik ben het daar volkomen mee eens. Als je rede schrijft waar reden moet staan ontbreekt er een n en is er niet correct geschreven. En nu ga je dat ineens ontkennen, waarom?

Antwoorden (2)

Ik vermoed dat de makers niet eens op het idee gekomen zijn om het schrijfwerk te vervangen door getik op de laptop.

In die sjieke, feeriek geillumineerde entourage met eikenhouten lambrizeringen en een somtijds haspelende oud-journaallezer behoort de fine fleur van Nederlanders en Vlamingen uitsluitend met ter hand genomen vulpennen uit de betere prijsklasse zich het hoofd te hoeven breken over de schrijfwijze van "przewalskipaarden" en "tseetseevliegen" waarna men zich te gelegener tijd en te bestemder plaatse kan vermeien zonder dat men ten tijde van het dictee bekommernis had over lege batterijen.

Zoiets dus en met de trema's waar ze horen. (Nog een reden voor de vulpen: daarmee zijn ze sneller gezet.)
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ :D
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ voor je mooi dictee...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ je voor4 de mooie omschrijving, maar...
Volgens het groene boekje is het Sjieke = chique (op z’n frans)
Feeriek = Feeëriek (3 e’s en een trema)
Geillumineerde =geïllumineerde (met een trema)
Lambrizeringen= lambriseringen (met een s) Maar slechts 4 fouten (maar wellicht vind een ander er mee) in z'n mooie zin vind ik nog best knap.
Computoon
8 jaar geleden
Het is gezien, het is niet onopgemerkt gebleven :-) Van 2 fouten was ik op de hoogte maar daarvan geef ik de schuld aan het toetsenbord op mijn gsm'etje -om maar een oud dicteewoord te gebruiken-: dat heeft geen ALT-toets dus kan ik geen trema's maken. 5 fouten volgens mij, want er zaten er 2 in hetzelfde woord. En geen vulpen, nog erger.
zondag
8 jaar geleden
Heel mooi. + Volgend jaar mag jij het dictee schrijven.
Ze krijgen een vulpen en ook nog een gewone pen. Ze kunnen dus kiezen.
Iedereen krijgt het eigen schriftje met verbeteringen van jezelf en de jury mee naar huis, als aandenken, zodat je steeds kan zien waar je in de fout ging en wat je van de eerste maal goed had. Er zijn mensen (zoals gisteren te zien) die een zeer mooi handschrift hebben, wat je toch iets doet. Dit zijn mooie herinneringen aan een dag die je maar één maal in je leven ervaart. Dit zou het niet meer zou zijn door te werken met een laptop.
De identieke sfeer zou verdwijnen en de personen achter je zouden kunnen spieken, als je niet in vakjes wordt geplaatst.
Geen controle door de TV kijker zou de eerlijkheid (spellingverbeteraar bvb) een flinke knauw kunnen geven indien er weinig fouten zouden gemaakt worden.