Wat is een stekenverhouding?

Ik ben een breiwerk aan het maken en dan staat er dit: ''BREINLD 10 mm – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 9 st x 18 nld in ribbelst = 10 x 10 cm." Betekent dit echt dat je elke keer een proeflapje moet gaan maken, en niet gelijk aan de slag kunt?
En wat als het dan afwijkt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
3.1K

Het beste antwoord

Je stekenverhouding betekent gewoon hoeveel steken je op een x aantal centimeter hebt en hoeveel pennen.

Voor je iets gaat breien waarbij de pasvorm heel precies komt (een trui ofzo) moet je altijd een stekenproef maken. Dat is een lapje van ongeveer 25 centimeter breed en hoog. Vervolgens tel je hoeveel naalden en hoeveel steken je hebt op 10x10 centimeter, en daarmee kijk je of je stekenverhouding past bij het patroon, of dat je ander garen, dikkere of dunnere pennen moet nemen. Dat vergt echter wel wat ervaring.

Voor kledingstukken zonder pasvorm (sjaal, muts, omslagdoek) of bijvoorbeeld dekens op knuffels doet de stekenproef er niet zo veel toe.

Het is NOOIT een slecht ide om een proeflapje te breien. Alles moeten uithalen en opnieuw beginnen omdat je te lui wqas om dat ene uurtje extra in je breiwerk te stoppen, ga je jezelf nooit vergeven.

Dit is vermoedelijk voor de sjaal ; daar zou ik het proeflapje achterwege laten, tenzij je HEEL erg ander garen gebruikt. Als het om een ander werkstuk bijvoorbeeld ene trui gaat, doe het dan echt.

Heb je meer steken op 10 cm, dan moet je dikkere naalden nemen, heb je minder steken op 10, dan moet je dunnere naalden nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Eigenlijk moet je inderdaad altijd een proeflapje breien, omdat iedereen een andere 'breihand' heeft. De een breit vast, de ander los.

Na het breien van een proeflapje kun je het breivoorschrift omrekenen. Brei b.v. 20 steken en 20 naalden en reken dat om naar steken en naalden van het breivoorschrift.

Als je denkt dat jouw 'breihand' gemiddeld is, en je gebruikt precies de wol die in het model beschreven is, is de kans wel groot dat je gewoon goed zit en niks uit hoeft te rekenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is soms handig om een proeflapje te breien, met name als het om een trui gaat bijvoorbeeld. De ene persoon breit heel strak en de andere veel losser, dat betekent dat de maat anders uit kan vallen. Als het proeflapje afwijkt kun je andere naalden gebruiken, een maat groter wanneer het proeflapje te klein uitvalt en een maat kleiner wanneer het te groot is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zet negen steken op, brei 18 naalden met breinld 10mm.
Als het lapje 10x10cm is zit je goed.
Is het lapje groter doe je hetzelfde nog een keer maar dan met dunnere naalden.
Wordt het lapje te klein, neem je dikkere naalden.
Heb je de naalden gevonden gebruik je die voor je patroon, veel plezier en succes!