Het metrische systeem is een internationaal afgesproken decimaal systeem van maten. Het is oorspronkelijk gebaseerd op de meter en de kilogram zoals deze in de Franse Republiek in 1799 waren gedefinieerd. Later zijn die definities nog wat aangepast/verbeterd, en is het metrische systeem nog uitgebreid met veel andere eenheden.
De gram was op 7 april 1795 in Frankrijk oorspronkelijk gedefinieerd als zijnde het gewicht van puur water van één cm^3, bij de temperatuur van smeltend ijs. Een _concept_ die daartoe geleid heeft was voorgesteld door de engelsman John Wilkins in 1668, waarin hij massa en lengte wilde linken.
De meter was door Frankijk gedefinieerd als zijnde 1 tienmiljoenste deel van de afstand van de evenaar naar de noordpool, gemeten door Delambre en Méchain. Daarvóór en daarná had/heeft de meter dus andere definities gekregen. Daarvoor was het wederom Wilkins die in 1668 de meter voorstelde; wat toen nog 997 mm was.

Het heette toen geen metrisch systeem, maar ik denk dat je mag stellen dat John Wilkins de basis heeft gelegd.
https://en.wikipedia.org/wiki/John_Wilkins#/media/File:John_Wilkins.jpeg
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het metrieke stelsel werd ontworpen in de periode 1790-1798 door een commissie van wis- en natuurkundigen, in opdracht van de Franse revolutionaire regering.[2] Met het decreet van 18 germinal An III (7 april 1795) werd het metrieke stelsel ingevoerd in de Franse Republiek (waarbij ook de voormalige Oostenrijkse Nederlanden waren ingelijfd), maar het maakte dit systeem nog niet verplicht.

Toegevoegd na 3 minuten:
------Tot eind 18e eeuw bezat elke stad een eigen systeem van standaardmaten, vastgesteld door de magistraat. Dit bemoeilijkte tussenstedelijke en tussenlandelijke handel en wetenschap ernstig. Al in de 16e en 17e eeuw ijverden wetenschappers als Simon Stevin en Christiaan Huygens voor algemene maten die iedereen zou aanhouden ter verduidelijking van onderlinge communicatie.[1]

In 1872 werd in Parijs een internationale vergadering gehouden om de Franse standaarden van het metrieke stelsel te internationaliseren. Deze voorbereidende vergadering werd in 1875 gevolgd door de Internationale Diplomatieke Meterconferentie.[1]
De Meterconventie (Convention du Mètre), waarbij het Bureau International des Poids et Mesures (BIPM) werd opgericht, werd op 20 mei 1875 aanvaard door een groot aantal landen: Argentinië, België, Brazilië, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Italië, Noorwegen, Oostenrijk-Hongarije, Peru, Rusland, Spanje, het Ottomaanse Rijk, Venezuela, de Verenigde Staten, Zweden en Zwitserland. Nederland weigerde, maar sloot zich in 1929 toch aan.[4] -------
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Netjes gekipt en geplakt uit Wikipedia!
Erna55
8 jaar geleden
Ja. Ik had het niet beter kunnen verwoorden.