Dien je een bekende altijd te groeten?

Op mijn werk heb ik dagelijks persoonlijk contact met mensen. Het contact is vaak terugkerend en zakelijk van aard. Nu vind ik het erg lastig om bekenden niet te groeten. Bijv. als ik een bekende zie aankomen lopen, dan zoek ik automatisch oogcontact om een beleefdheidsuiting te maken. Dit is ongeacht als ik met een ander in gesprek ben.
Ben erg benieuwd naar de reacties.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
1.2K
Amadea
8 jaar geleden
Dat is onbeschoft naar degene met wie jij in gesprek bent toe. Vergelijk het met iemand een hand geven maar ondertussen naar een mooie vrouw kijken. Dan betekent die handdruk niets!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben het eens met Amadea, tijdens een gesprek kan dat niet, maar na het gesprek zou ik wel even naar die persoon toe lopen en hem of haar begroeten. Zeker als je een leidinggevende functie hebt, is belangrijk iedereen even te begroeten bij het binnenkomen en gedag te zeggen aan het einde van de werkdag.
Ivana
8 jaar geleden
Doe als de Fransen en groet éénmaal per dag, niet meer. Groet niet als je met iemand praat, maar concentreer je op je gesprek. Doordat je iemand aankijkt als je luistert of praat kan je een ander ook niet zien. De passant voelt zich dan ook niet beledigd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind de oplossing van carscho wel passend. idd een knikje ten teken dat je de persoon groet; die ziet namelijk ook wel dat je in gesprek bent. Speciaal oogcontact maken zou ik niet doen, de voorbijganger kan de situatie goed inschatten en zal zien dat je met een gesprek bezig bent. Bij een serieus gesprek hoor je elkaar geregeld aan te kijken, dus alle kans dat je die voorbijganger niet eens opmerkt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn kinderlijke reactie [heel lang geleden] was dat ik het ‘ontzettend onbeschoft’ vond om iemand die je kende *niet* te groeten =at any time/date or place= . Nu met het klimmen der jaren , weet ik dat het zakelijk gezien ongehoord is om tijdens een gesprek [zoals in dit voorbeeld] een derde te groeten , of op welke manier dan ook aandacht te geven , want DAT is dus juist tamelijk ‘onbeschoft’ en al helemaal niet zakelijk! Een ieder die dit niet begrijpt, is (a) niet zakelijk en (b) waarschijnlijk jong en/of emotioneel betrokken. Iemand een knikje toebedelen/aandacht schenken is naar mijn idee het maxi-maximale wat je zou kunnen doen, maar zeker niet aan te raden!
nounka
8 jaar geleden
In het voorbeeld ging het idd over een kort kijken en knikje. Ik denk dan weer dat daar veel factoren een rol spelen.
Wie zie je? Waar ben je? Met wie praat je?
Hoe zakelijk is dat zakelijke gesprek?
Ik kan met een collega staan roddelen. Aangezien we alle twee ergens werken en officieel aan het werk zijn is dat ook al zakelijk.
Ik kan ook aan een balie staan. Als ik daar met iemand praat moet ik nog steeds alles in de gaten houden. Zeker de deur, want er mag niemand door zonder zich aan te melden.
En dan natuurlijk de puur die-hard zakelijke gesprekken, maar zouden die in een openbare plaats plaatsvinden waar je anderen kan zien? In het eerste geval zou ik zeggen, doe maar dat groeten. Dat derde, dat lijkt idd niet te passen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je met iemand in gesprek bent, geef je aan je gesprekspartner uiteraard je aandacht. Die aandacht openlijk onderuit halen, door te kijken naar de gebeurtenissen om je heen, is merkbaar voor je gesprekspartner, en hij/zij voelt zich niet meer van belang.
En dat is ie ook niet....
Als je telefoon een signaal afgeeft, dan heb ook zoiets...ga je kijken of juist niet?
Het is de vraag of dit is wat je wenst?
Zo ja, dan kun je het ook doen...
Zo nee, doe het dan ook niet, let er niet op. De waarde van elk gesprek, begint bij de waarde die je hebt voor jezelf....en voor die ander.
( het enige wat er toe doet is 'ik en jij'...altijd!)
En daarna komt pas de waarde van het onderwerp in beeld. Het onderwerp kan veel waarde hebben of niet, dat hoeft geen criterium te zijn, de persoon die je spreekt is ten eerste mens, en daar kies je voor in het gesprek.
Het kan heel bijzonder gevonden worden om je heen, als je aandacht schenkt voor de persoon, terwijl het niet eens zo'n belangrijk onderwerp was.....;-) Ik betrap mezelf wel eens op het voortdurend ' brabbelen' van mijn denken, terwijl ik in het gesprek aan het luisteren was....
Van persoonlijk contact is dan geen sprake, ik ben alleen maar bezig met mezelf...., mijn visies, mijn ideeën....;-)
Het is een vorm van afwezigheid, als kijken om je heen, of naar je telefoon, je schoenen...
Nu ik het eens opgemerkt heb, kan ik het negeren, door aandachtiger te zijn naar de 'jij' van die twee die in gesprek zijn.
En dat gaat nooit fout. ;-)
Mening hoor..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Typie...Mooie mening. Bedankt!

Het beste antwoord

Er bestaat geen wet of dwingende regel die aangeeft dat je een bekende 'moet' groeten.
Het is echter wel een uiting van respect of erkentelijkheid om toch teken van herkenning te geven.

Indien die bekende duidelijk opmerkt dat jij in gesprek bent met iemand dan is het aan die bekende om met een subtiel teken van herkenning van jouwentwege tevreden te zijn.
Indien jij het echter noodzakelijk acht om jouw gesprek te onderbreken ten voordele van die bekende dan is het aan jou om je eerst te excuseren bij degene waarmee je in gesprek was.

In regel geef je altijd voorrang aan degene waarmee je reeds in gesprek was.
Ofwel geef je aan die gesprekspartner aan dat de onderbreking van korte duur zal zijn en ofwel geef je aan dat je op een ander tijdstip het gesprek wenst verder te zetten.

Het is aan jou om voor jezelf een haalbare en logische hantering te kiezen.
Van zodra jij daar een consequent gevolg aan geeft dan gaan de mensen dat patroon bij jou herkennen en dan aanvaarden ze jouw keuze ofwel geven ze aan dat ze er last van hebben.

Dan nog steeds is de keuze aan jou om al dan net met de feedback van anderen rekening te houden.

Stel jezelf ook eens in de plaats van de anderen en vraag je dan af hoe jij zou reageren indien anderen handelen zoals jij handelt.

Neem voor jezelf een duidelijk standpunt in en maak dat standpunt ook duidelijk aan jouw bekenden.
Vraag hen begrip voor de keuzes die jij op dit vlak maakt, zo hoeft niemand zich benadeeld te voelen.

Veel Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Mijn kinderlijke reactie [heel lang geleden] was dat ik het 'ontzettend onbeschoft' vond om iemand die je kende *niet* te groeten =at any time/date or place= .

Nu met het klimmen der jaren , weet ik dat het zakelijk gezien ongehoord is om tijdens een gesprek [zoals in dit voorbeeld] een derde te groeten , of op welke manier dan ook aandacht te geven , want DAT is dus juist tamelijk 'onbeschoft' en al helemaal niet zakelijk!

Een ieder die dit niet begrijpt, is (a) niet zakelijk en (b) waarschijnlijk jong en/of emotioneel betrokken.

Iemand een knikje toebedelen/aandacht schenken is naar mijn idee het maxi-maximale wat je zou kunnen doen, maar zeker niet aan te raden!