kan een 'niet aardige' persoon, weten wat 'aardig' is?

Toegevoegd na 6 minuten:
'Aardig' is natuurlijk subjectief, maar heb ik gebruikt als hulpmiddel voor de vraag.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
erotisi
8 jaar geleden
Tja, ís iemand aardig? Voor de een wel en voor de ander niet. Maar laten we het erop houden dat ieder mens in beginsel het vermogen heeft om aardig te zijn, wat door aangeboren of opgelopen trauma ernstig zo niet geheel afwezig kan zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sorry, ik was ietsje later met de uitleg.....;-)
Castle
8 jaar geleden
Kan het gebeuren dat als je iets doet voor een niet-aardig persoon dat die zo geraakt is dat hij ook iets aardig gaat doen? In mijn ervaring namelijk wel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Natuurlijk kan dat, maar het blijft een aandachtpunt voor hem, want hij zou het in dat geval 'standaard' niet zijn....
Dat kan verschillende oorsprongen hebben, daar gaat het bij de vraag niet om.
Je kunt aardig ook in nummers weergeven van 1 tot 10.
Misschien kan de ' niet-aardige' niveau 8 helemaal niet bewust zijn? Neem als vervanging voor ' aardig' een kunstschilder en voor 'niet aardig' een leerling- kunstschilder.
Daar gebeurt toch het zelfde?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goede vraag. Ik weet dat "aardig zijn" vaak gespeeld wordt. Zelf krijg ik heel veel voldoening (= beloning) wanneer ik anderen help. Soms vraag ik mij af, of ik het daar niet voor doe. Echt op je vraag antwoorden kan ik niet. Zouden mensen die geboren worden zonder de mogelijkheid empathie te ontwikkelen, aardig kunnen zijn, of is dat dan eveneens gespeeld?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@fader, je stipt de dingen aan, waar de vraag door in me op kwam zetten.
Gespeeld klinkt wat cru voor een onbewuste keuze om er moeite voor te moeten doen.. Los van een fisieke tekortkoming, lijkt het haast, of die moeite om 'aardig te zijn' juist aangeeft dat we dan vanuit ons zelf niet ' aardig zijn'...?
;-)

Antwoorden (2)

Ja, natuurlijk !

Ook niet aardige personen worden door andere mensen zowel aardig als, op andere momenten niet-aardig behandeld. De niet-aardige persoon zal het verschil ervaren en daardoor dat verschil ook herkennen.

Of 'ie die kennis in de praktijk brengt staat daar in principe los van.

Overigens zal een volledig niet-aardig persoon niet bestaan. We zijn allemaal bij vlagen wel eens aardig of onaardig !
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oze, ik begrijp je helemaal, ik leef net als jij al een tijdje, en zie dat dit gebeurt..;-) De vraag kwam in me opzetten, omdat iemand bv voor het niet kennen van de wet, moeilijk een wetsovertreder genoemd kan worden, als het eens zo uitpakt in zijn handelingen.
Praktisch is hij een wetsovertreder, maar psychisch kan je hem daar niets in kwalijk nemen, hij kent immers de wet niet eens. Soortgelijk, kun je als kind, de ouderlijke liefde in uitvoering zien ( en vooral voelen) maar kun je nauwelijks de diepgang bewust zijn, want je bent de ouder eenvoudig (nog) niet...
Dat is niet erg, je bent nog een kind, en je bewustzijn zal vast nog toenemen, zodat je het later wel begrijpt. Is dan die 'aardigheid' een rol die men speeld, als men er moeite voor moet doen, of is dat gewoon zoals men werkelijk is? ;-)
Nee want dat voelt hij niet.