Weet iemand misschien iets dat goed werkt om emotie-eten te voorkomen?

Ik weet dat het heel dom is, en ik schaam me er dan ook heel erg voor. Maar omdat je hier helemaal anoniem bent, durf ik het wel te bespreken. Namelijk: ik heb vaak van die periodes dat ik heel verdrietig/heel boos ben. Ik kan sowieso mijn gevoelens niet onder controle houden; d.w.z. verdriet daar kan ik me niet overheen zetten, boosheid wordt razernij, als ik lach kom ik niet meer bij etc. Dus als ik me op de een of andere manier ellendig voel, is er geen sterkere prikkel die zo goed afleidt als eten (ja, nogmaals: het is oliedom van mij, ik weet het). Ik heb (nog) geen alternatief kunnen vinden. Kan iemand mij a.u.b. tips geven? Alvast ontzettend bedankt!

Weet jij het antwoord?

/2500

De beste tip die ik je kan geven is gewoon geen (fout) eten in huis halen. Wat er niet is, kun je ook niet eten. Doe bewust boodschappen of laat het desnoods doen. En als je zelf boodschappen doet, doe dat dan nadat je gegeten hebt. De verleiding om allerlei onnodige dingen te kopen is dan minder groot.

mijn tips zijn: - Sla geen maaltijden over. Daardoor ga je automatisch overeten. - Ontwikkel alternatieven voor eten. Pak in plaats van een zak chips eens een goed boek of verwen jezelf lekker met een warm bad!

Ik kan je maar 1 goed advies geven. Ga naar je huisarts en praat er met hem over. Hij kan je doorverwijzen naar een psychiater en die kan met jou aan werken aan het beheersen van je emoties. Er is geen enkele reden om je te schamen voor een bezoek aan een psychiater. Mensen denken dat je dan gek bent maar dat is grote onzin. Veel sterkte!

Zoveel verschillende mensen er reageren, zoveel verschillende goedbedoelde tips er gegeven worden. mijn tip is; Neem iemand in vertrouwen die je kunt bellen als je je klote voelt. En dit hoeft geen deskundige te zijn en ook niet iemand die je raad geeft. Als je je klote voelt heb je alleen maar iemand nodig die naar je luistert en waar je je verhaal aan kwijt kunt waardoor je je zo rot voelt. iemand die je niet gaat overstelpen met raad en daad. iemand die niet meteen in de auto stapt en medelijden met je komt hebben. Nee, iemand die tijd vrij maakt om naar je te luisteren en je je verhaal laat doen. Een luisterend oor is het beste medicijn bij zoiets.

Inderdaad : zeer herkenbaar hoewel misschien niet bij iedereen in die mate, maar dat geldt voor alles hè. Als je er erge last van hebt, is het alleen maar verstandig om met anderen hierover te spreken. Nu doe je dat op GoeieVraag, anoniem, maar nog beter is om via de huisarts hulp te vragen of zelf in de telefoon te klimmen en bij bijvoorbeeld GGZ Bouman [hier bij mij in de stad] je aan te melden en te informeren naar de mogelijkheden van z.s.m. HULP ... Hiermee doorlopen is geen optie, dat heb je zelf wel door, het is je machteloos voelen en een totaal gebrek aan contrôle ervaren iedere keer als dit gebeurt, over je heen komt. Hoewel voor iets anders heb ik zelf ooit ook vreselijk omhoog gezeten, toch naar mijn huisarts gestapt en die 'stuurde' me de juiste kant op. Diezelfde dag nog heb ik gebeld en me aangemeld voor de hulp die ik nodig had. Let wel, zodra je je hebt aangemeld kan er nog een wachttijd zijn, als de aanvraag de hulp overstijgt. Dat kan! maar mag natuurlijk geen reden zijn om dus niet te bellen... Advies : Zoek hulp Via je huisarts of via een vertrouwenspersoon [ of desnoods via een telefoonnummer online ], als je maar niet zo blijft doormodderen. Daar schiet je niets mee op en misschien heb je [een] gesprek[ken] 1 op 1 nodig met bijvoorbeeld een psycholoog of is een praatgroep beter voor jou met mensen net als jij met deze ervaring. Dit kan allemaal. Dus lieve Noepetote 'klim' in de telefoon of zelfs pen [mailtje sturen naar een GGZ instelling kan ook] en help jezelf zo snel mogelijk aan een hulplijn... Antwoord Wat goed helpt tegen emotie-eten? praten, eindeloos praten en inzicht krijgen in het waarom hiervan. Wat is de trigger, oftewel het hoe en waarom . Zodra je dat weet, is het misschien mogelijk om te leren dit onder contrôle te krijgen en te houden. Ik hoop het voor je.

Veel mensen hebben, ondanks na een goed avondmaaltijd bijvoorbeeld, nog zoete trek. Ik kan je adviseren een smint aardbei of een tic tac te nemen en daarnaast veel water of thee te drinken. Hierdoor zakt je honger en de hunkering naar junkfood terwijl je bijna geen calorieën inneemt. Heb je dan echt nog honger, dan zou ik een appel nemen!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100