Wie is werkelijke verantwoordelijke voor zelfdodingen ivm faillisement DSB? D. Scheringa of P. Lakeman? zie http://bit.ly/4dojot

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Er waren ook echtparen die beide werkten voor de DSB die plotseling alles verloren. Ik kan me goed voorstellen dat die mensen even ontoerekeningsvatbaar zijn. De enige mensen die hier verantwoordelijk voor zijn de 2 genoemde heren. (Die zitten wel met voldoende geld lui achterovergezakt in de stoel.)
Die mensen zouden persoonlijk meer gestraft moeten worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Geen van beiden. Het klinkt misschien heel hard, maar de verantwoordelijke voor een zelfdoding is degene die zelfmoord pleegt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is zeker heel hard. Ik ken genoeg mensen die er net zo over dachten als jij, totdat ze zelf alles kwijtraakten. Zelfs de beste mensen kan dit overkomen, als ze een "bepaald" financiëel advies hebben opgevolgd van een bank met een goede naam. Het is in deze maatschappij -helaas- zo dat mensen pas gaan begrijpen wat een ander meemaakt als ze zelf in zo'n situatie hebben gezeten. Stel je voor: Je staat voor een pinautomaat en je kan opeens niet bij je geld. Je komt thuis en de deurwaarder staat er. Probeer je de gevolgen eens voor te stellen. Die nachtmerrie duurt langer dan een film op tv, geloof me.
Vaak is het gevolg het op de klippen lopen van je huwelijk. Zo kan je wel doorgaan. Ga er maar eens over Googlen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@meelmuisje, helaas kan het iedereen over komen en dat het vele gevolgen kan hebben ben ik met je eens.
Je kan zeggen dat anderen verontwoordelijk zijn voor het ongeluk wat deze mensen overkomt, maar niet voor de zelfmoord die ze, welliswaar n.a.v. deze problemen, plegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ondanks dat deze situatie voor een heleboel mensen gelden, plegen niet alle mensen in deze situatie zelfmoord. Dat ligt dus aan de persoon, niet aan de situatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@meelmuisje: ik ben zelf ook niet met een gouden lepel in mijn mond geboren. Ik heb het nu heel goed, maar ik heb ook meegemaakt dat er geen geld uit de pinautomaat kwam en de deurwaarder voor de deur stond. En dat ik bang was om de post open te maken. Ik kan het me dus eigenlijk wel een beetje voorstellen hoe dat is. En ja, dat is héél naar. Dat neemt echter niet weg dat mensen verantwoordelijk zijn voor hun eigen daden. Overigens lopen huwelijken niet op de klippen dóór faillisementen, maar hoogstens naar aanleiding ván faillisementen. Huwelijken lopen op de klippen dóór mensen. De mensen in het huwelijk wel te verstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat mensen een breekpunt hebben, wil niet zeggen dat ze dan niet meer verantwoordelijk zijn voor hun eigen daden. En al helemáál niet dat vanaf dat breekpunt iemand ánders verantwoordelijk is voor hun daden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@SuzyQ
Helemaal mee eens. Er is altijd wel een andere uitweg dan zelfdoding. Het probleem is echter dat de mensen de oplossing vaak niet zien. +1 @meelmuisje
DSB een goede naam? Laat me niet lachen, het is in de financiële wereld het slechtst bewaarde geheim dat de DSB al heel lang voor hun faillissement een partner was waar je geen zaken mee wil doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kreeg net van een redacteur een mail binnen over de steeds meer verhardende mentaliteit (hij schreef egoïsme) van de mensen in Nederland. Ik heb hem teruggeschreven dat er ook mensen zijn als Majoor Bosshardt. Gelukkig. Vaak gebeurt een zelfdoding op een moment van totale verstandsverbijstering. Mijn vader heeft het voor zijn ogen zien gebeuren. Dat vergeet je van je leven niet meer. Ik zie het nog voor me, die uitzending van Goedemorgen Nederland, waarin Lakeman de oproep deed aan DSBklanten om onmiddellijk hun spaargeld bij DSB Bank weg te halen, om zodoende een faillissement van de bank te bewerkstelligen. Ik ben totaal verbijsterd gaan zitten. Weet nog dat ik dacht "Is deze man gek geworden? De man is op dit moment bezig de toekomst van duizenden nederlanders te vernietigen, hoe kan zo'n omroep als Goedemorgen Nederland dit toestaan?". Lakeman, een moderne Don Quichot in gevecht tegen windmolens, vergetend dat op dat moment de mensen voor wie hij zou moeten opkomen onder de hoeven van zijn paard zouden worden vertrappeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Beemertje83 Ik ken de DSB niet, zag wel in bijv. Veronicablad paginagrote advertenties van Frisia e.a. Volgens mij is dat een dochteronderneming van DSB. Inderdaad, kan je bij een andere bank geen lening krijgen dan kon je daar terecht. De Nederlandse overheid had daar wat tegen moeten doen, maar ja, de tijden gingen toch goed? Ik weet dat in Denemarken ook velen in zware problemen zijn gekomen en failliet gaan omdat de -wel gerenommeerde- banken daar zich voordeden als een soort Sinterklaas. De ellende begon toen de beurzen dreigden in te storten, in 2008. Van 1929 had men niet genoeg geleerd bleek achteraf. Ook niet van die in de jaren '80. Voorbeeld: Nieuwegein! De eerste hypotheeklengte-termijnen liep af en er moesten opnieuw rentes worden vastgesteld die van heel laag naar zo'n 12% gingen (!). Ik als net-schoolverlatertje heb al die emotionele mensen gezien bij de notaris waar ik werkte. 3 van de 4 huwelijken strandden daardoor in Nieuwegein in die tijd. Een regelrecht drama waar je nu niets meer van hoort/leest!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1!
Waarom zou dit hard zijn?
Tenzij mensen niet wilsbekwaam (ook daar zijn vraagtekens bij te zetten, maar dat is een andere discussie) zijn is een ieder zelf verantwoordelijk voor zijn/ haar handelen, dus ook zelfdoding.
En we kunnen er toch redelijk vanuit gaan dat mensen die werkten, al was het bij de DSB, wilsbekwaam geacht kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Werkten of lening aangingen bedoel ik uiteraard.
Deze hebben er wel een aandeel in, zoals zoveel mensen, maar de verantwoordelijke persoon is de zelfdoder zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten dele. Maar ZIJ hebben uiteindelijk een situatie gecreëerd waarin de wereld voor heel veel mensen 'instortte'. Als ik mij in hen verplaats, zou ik mij dat heel erg aantrekken..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast het feit dat alleen de persoon die zelfmoord pleegt verantwoordelijk gehouden kan worden voor zijn eigen daden heeft deze persoon er ook nog eens voor gekozen om in zee te gaan met een bank als DSB. Als je wel voor de hoogste redementen wil gaan zonder te accepteren dat je ook kunt verliezen dan heb je een verkeerde keuze gemaakt.

En meestal hadden die mensen ook al andere problemen of al eerder geldproblemen. Als je je financien goed op orde had dan is het heel vervelend als de bank failliet gaat maar heb je alsnog inkomsten of een pensioen. Ook je spaargeld voor de eerste 100.000 euro krijg je terug.

Dus ja, het failliet gaan van de DSB bank zal de laatste druppel geweest zijn voor deze mensen, maar ze kiezen zelf, en ook de rest van de emmer hebben ze zelf gevuld. Er zijn ook genoeg mensen met geld problemen (en erger) die geen zelfmoord plegen.

Wat is er mis met eigen verantwoordelijk? Waarom zou er altijd iemand anders als schuldige aan te wijzen moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het echt heel erg als mensen zo wanhopig zijn dat ze zelfmoord plegen, alsof dat iets oplost.
Ook vind ik het heel erg dat geld en geldzucht zo"n enorme vlucht heeft genomen, dat mensen er totaal in verstrikt kunnen zitten.
Wat een drama speelt zich dan af, en wat is er allemaal aan vooraf gegaan, dat het mensen over de rand duwt.
En wat een gevolgen heeft het voor de partners en familie.
Ik denk dat Scheringa behoorlijk verantwoordelijk gehouden kan worden, door deze goklust wakker te maken in mensen, via advertenties en reclame.
Uiteindelijk ben je zelf wel verantwoordelijk voor je eigen leven, en afbreken mag niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom in godshemelsnaam, zijn we toch altijd bezig met het zoeken naar verantwoordelijkheid bij anderen. het lijkt soms wel, dat je zelf geen verantwoordelijk meer kunt of hoeft te dragen. er wordt altijd met de vinger naar anderen gewezen en als het er op aankomt om de eigen verantwoording te bespreken, wordt er driftig op los gelogen.
ik ben er voorstander van, dat straffen worden verdubbeld, als de dader over zijn gedrag onjuiste verklaringen heeft afgelegd en verdriedubbeld als hij er bewust over heeft gelogen.