kan een hond hooikoorts hebben

Als mijn hond in het gras of tussen planten loopt gaat hij plotseling niezen, is dit hooikoorts of gewoon toeval want ik vind dat hij erg vaak niest

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

hooikoorts komt heel veel voor bij de hond. Men spreekt in dergelijke gevallen van atopie. Een atopie is een overgevoeligheidsreactie voor bepaalde allergenen uit de omgeving. Die allergenen kunnen worden ingeademd of via het maagdarmkanaal of de huid het lichaam binnenkomen. Door de overgevoeligheidsreactie komen stoffen in het lichaam vrij die huidproblemen (meestal bij de hond) of in sommige gevallen problemen van de luchtwegen kunnen geven.
Stoffen die vaak een allergie veroorzaken, zijn bijvoorbeeld: GRAS- en boompollen, huishoudproducten, huisstofmijten, antibiotica, bloemen en PLANTEN of huidschilfers van dieren of ... mensen. Hoop je hier mee te helpen :)