Hoe kom je erachter hoe groot een probleem werkelijk is?

Je kunt problemen bagatelliseren/relativeren of juist groter maken dan ze zijn. Maar hoe weet je nou hoe groot een probleem is?

Er zijn natuurlijk verschillende soorten problemen:

-Hoe strik ik mijn veters
-hoe voorkom je dat je je baan verliest
-hoe slaag ik voor mijn examen
-hoe los je een ruzie op
-hoe kom je van je depressie af
-hoe genees je van kanker

Maar welke criteria zijn er nu van belang (in zijn algemeenheid of specifiek) om erachter te komen hoe groot het probleem in werkelijkheid is? Om zo te voorkomen dat je een situatie te veel of te weinig aandacht geeft.

erotisi
8 jaar geleden
in: Overig
2K
Erna55
8 jaar geleden
Er bestaat geen objectieve "werkelijke grootte " van een probleem.
De een maakt zich druk over "mijn haar zit niet" , een ander kan "probleemloos" omgaan met een terminaal zieke partner.
Ivana
8 jaar geleden
Dat laatste waag ik te betwijfelen Erna.
Erna55
8 jaar geleden
Tja, toch ken ik iemand die het "gewoon deed" . Wanneer iemand vroeg of het niet zwaar was, dan zei ze : "ik zie het niet als een probleem, ik doe wat ik kan , het is nu eenmaal zo " .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien zou je kunnen inschatten hoeveel van je tijd je besteedt aan het omgaan met het probleem: hoe meer tijd, des te groter het probleem wordt ervaren? Zeer lastig om dit objectief te beantwoorden. Natuurlijk hoef je iets waar je veel tijd aan besteedt, niet als probleem te ervaren; je kunt jezelf juist beter worden in het besef dat je aan de oplossing werkt (als het probleem zich daarvoor leent).
Castle
8 jaar geleden
Wil je een hoeveel is iets een probleem hebben dan moet je het meetbaar maken. Helaas is dat bij veel problemen niet te doen. Je kan even kijken naar de gevolgen van een probleem. Wat is dus de impact van iets.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is zo, ik ken ook mensen die 'het is nou eenmaal zo' zeggen en er verder geen woord aan vuil maken, maar ik weet ook dat er heel veel mensen zijn die niets over zichzelf of hun problemen aan een ander willen vertellen. Zij verwerken dit zelf. Als ze al een probleem hebben hoor je dit dus pas achteraf als het geen probleem meer is...
Ivana
8 jaar geleden
"Vroeger" zeiden ze: " je krijgt kracht naar kruis".
Of dat altijd de waarheid is...?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja @Ivana ~ en soms denk je dan: oh ja, ben ik zó sterk!? ~ onmiddellijk kwamen deze woorden bij mij naar boven: "Een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest, doch dat niet op komt dagen, zo heeft hij meer te dragen dan God te dragen geeft!" [ Nicolaas Beets, dacht ik, is niet zeker/waar ] Heb het toch maar even opgezocht: Een mens lijdt dikwijls 't meest
Door 't lijden dat hij vreest
Doch dat nooit op komt dagen.
Zo heeft hij meer te dragen
Dan God te dragen geeft. Soms aangevuld met: Het leed dat is, drukt niet zo zwaar
Als vrees voor allerlei gevaar.
Doch komt het eens in huis,
Dan helpt God altijd weer
En geeft Hij kracht naar kruis. https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/een-mens-lijdt-dikwijls-het-meest

Antwoorden (1)

Een probleem is niet te meten. Wat voor de één een groot probleem is, is voor een ander 'een gevalletje van niets'. Het is een kwestie van interpretatie en het omgaan met issues en dat doet iedereen weer anders omdat geen mens gelijk is.

Het ligt aan het karakter en de intelligentie van de persoon met een probleem hoe deze ermee omgaat. Iemand met weinig zelfvertrouwen of een 'doemdenker' die eerder negatief denkt, zal sneller een probleem zien dan iemand die van nature een optimistische kijk op het leven heeft, zelfbewust is en van het positieve scenario uitgaat.... ' het glas dat half leeg/vol is'.
Ik versta onder intelligentie het 'creatieve denken' dat oplossingsgericht is en als je dit beheerst (dus intelligent bent) is het sowieso makkelijker om een oplossing voor het probleem te bedenken. Indien het karakter dan ook niet in de weg zit, heeft zo iemand bijv. niet snel een probleem met iets.

Ligt het probleem bij een ander, dan ligt het ook een deel aan het karakter van deze persoon. Een empathisch iemand zal er niet zo snel een probleem mee hebben dan iemand die keihard is en alleen op zichzelf gericht.