kunnen mijn ouders mij verplichten mijn school af te maken/ bepalen welke opleiding ik ga doen?

Ik zit nu in Havo 5 en ben 16 jaar oud. Dit schooljaar gaat het bij mij niet zo goed op school, terwijl ik de rest van de jaren heel gemakkelijk over ben gegaan. Dat het nu niet goed gaat ligt ook aan mijn motivatie van de laatste tijd, maar ook dat ik sommige stof niet goed begrijp. Ik zou graag mijn havo diploma dit jaar halen, maar of dit nou wel of niet het geval is, zou ik graag na dit jaar een mbo opleiding willen gaan doen. Mijn ouders zijn het hier alleen niet mee eens. Zij willen dat ik mijn havo afmaak en dan een hbo opleiding ga doen. Dus mijn vraag is of mijn ouders het kunnen verplichten dat ik mijn havo afmaak en als ik slaag of zij mij kunnen verplichten een hbo opleiding te gaan doen en geen mbo opleiding?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
4.2K
Powergen
8 jaar geleden
Waarom zou je dan een MBO studie gaan doen als je met je diploma ook naar het HBO toe kan?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Powergen: HBO vraagt veel van een student. MBO is op een lager pitje. Dat kan beter uitkomen. Er zijn richtingen waarin het handig is om op het MBO te beginnen (denk aan de koksopleiding). Het is een persoonlijke afweging. Je bent zo ver gekomen! Er is niks mis met een MBO opleiding. Misschien voel jij aan wat het best bij je past. Maar als je nou nog even je havo afmaakt.. Kan je tussen alles kiezen. Dan heb je wat. Het duurt niet lang meer en maakt je kansen aanzienlijk groter op dit punt in je leven.
Stel je voor dat je naar het MBO gaat zonder havo diploma, en je gaat door nieuwe nare omstandigheden ook daar van school in de loop der tijd. Dan zou je willen dat je je havo diploma toch had behaald. Zie het als back-up!
Mij lijkt het een geweldig plan om die havo af te maken! Dan ga je daarna lekker naar het MBO, met de mogelijkheid dat je opnieuw begint op HBO als MBO je niet bevalt. In 2 jaar tijd kan je genoeg zeuren bij je ouders en je bent daarna oud genoeg om zelf te kiezen (;
Het antwoord op je vraag lijkt mij dus: op je 18e heb jij het voor het zeggen. Nu kunnen je ouders je nog aansturen.
Powergen
8 jaar geleden
@Mb9 Tuurlijk vraagt HBO ook wat maar de vraagsteller heeft ook niet voor niks HAVO (en zit in het examenjaar). Daar heb je ook wat voor moeten doen, blijkbaar heeft hij/zij dat kunnen bewijzen. Dan kan de vraagsteller dus ook HBO dan.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ten eerste: Laat je niet de wet voorschrijven door je ouders over welke opleiding je wel of niet moet doen. Als zij perse willen dat je HBO gaat doen en jij wil iets anders dan ga je dus mooi iets anders doen. Jij moet het uiteindelijk doen, het is jouw toekomst en niet die van je ouders, gaan ze maar lekker zelf een HBO opleiding doen. Ik wil je wel zeggen, probeer alsjeblieft je HAVO af te maken. Niet voor mij maar voor jezelf. Er wordt tegenwoordig nog steeds bij banen gevraagd naar je middelbare school diploma. En "niet afgerond" staat gewoon heel erg slecht op je CV. Daar word je toch op veroordeeld ook al heb je later een MBO diploma gehaald. Je HAVO is nog maar een half jaar, dan ben je er vanaf. Dus probeer om nu nog even te knallen. Dan kan je met een goed gevoel een vervolg opleiding kiezen. En dan heb je keuze tussen MBO en HBO. Misschien besluit je toch dat je wel graag een HBO opleiding wilt gaan doen, en dat kan dan ook zonder dat je eerst ern toets moet doen of 4 jaar MBO. Maar stel dat je het dit jaar niet haalt. Dan moet je nog een jaar overdoen. Dan ben je 18 als je klaar bent en dan hebben je ouwelui sowieso niets meer te zeggen over welke vervolg opleiding je gaat doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heer Voldemort, prachtige reactie, hier sta ik volledig achter.
Een opleiding die je met tegenzin doet is meestal gedoemd te mislukken. Maar een Havo diploma is wel de eerste stap naar een toekomst, wat jou voldoende basis biedt om hierna te doen wat jij wilt. Op deze leeftijd kunnen je plannen nog veranderen, misschien denk je over een tijdje heel anders over de keus die je nu wil maken. Zorg dat je die mogelijkheid niet laat schieten. En inderdaad, een niet afgemaakte opleiding toont niet best op je CV, dat staat voor weinig/geen doorzettingsvermogen, weinig/geen wilskracht, geen blijvertje, die weet niet wat hij/zij wil. Voorkom dat ze zo over jou gaan denken, het gat wat valt als je de Havo niet vermeld op je CV is niet op te vullen.
Zet hem op, bijt nog even door!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook helemaal eens met @HeerVoldemort. Maar wel dit als kanttekening: Je kunt als minderjarige niet (zomaar) een opleiding volgen waar je ouders niet achter staan. Je ouders moeten namelijk tekenen voor jouw inschrijving bij de opleiding. Dat is ook eigenlijk wel logisch, want bij sommige MBO-opleidingen komen nogal wat kosten kijken. Denk bijv. aan reiskosten als de opleiding ver van de woonplaats is. Als je beneden de 18 bent, heb je geen recht op studiefinanciering, dus je ouders moeten dit betalen.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Nou stel dat de ouders zeggen "jij gaat je inschrijven voor een studie rechten" (ik noem maar wat) kan v26g15 bij het intake gesprek met de school gewoon zeggen "ik wil deze studie niet doen." En de onderwijsovereenkomst niet tekenen. De school kan hem dan niet aannemen. Best als hij van zijn ouders een bepaalde opleiding niet mag doen, maar dat betekent niet dat hem verplicht kan worden om de opleiding van zijn ouders keuze te doen. Zelfs onder de 18 is het de student die moet tekenen, niet de ouders.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt @HeerVoldemort, je ouders kunnen je niet verplichten om een opleiding te gaan doen. Maar andersom kunnen je als minderjarige je ouders niet verplichten akkoord te gaan met de opleiding van jouw keuze.
tinus1969
8 jaar geleden
@v16g15; wat ik van dichtbij heb gezien, is dat een MBO opleiding weliswaar 'makkelijker' is, maar niet minder werk dan HBO. Integendeel zelfs; juist een MBO opkleding heeft veel en lang stage, waar ook vaak productie gedraaid moet worden, en waar een eindeloze stroom verslagen etc over geschreven moet worden.
Daarom mijn advies; als je HBO kan, doe het dan ook. Het werk moet je namelijk toch doen. Uitzondering; als je een heel specifieke MBO opleiding wil doen, bv meubelmaken.

Antwoorden (1)

Tot je 18 bent, heb je voor alles toestemming van jouw ouders nodig. Pas met het bereiken van de 18e leeftijd, ben je voor de wet volwassen en mag je zelf bepalen wat je wilt. De ouders hebben echter wel een onderhoudsplicht tot je 21 bent.
Zodra je 18 bent, eindigt wél de aansprakelijkheid van de ouders, dus als jij een schade toebrengt die je geld kost, zal je die zelf moeten betalen.

De financiële verantwoordelijkheid hebben ze echter wel tot je 18 bent. Je zit namelijk meestal nog op school omdat je nog geen starterskwalificatie hebt en de ouders moeten daarvoor betalen en de mogelijkheid geven.
Zolang je op school zit, stopt hun verantwoordelijkheid niet bij je 18e. In het Burgerlijk wetboek staat in boek1 art. 395a, dat ouders verplicht zijn, te blijven bijdragen in de kosten voor studie en levensonderhoud. Deze voortgezette onderhoudsplicht duurt tot je 21 bent.

Je zult dus nu wel je havo moeten afmaken, omdat je nog geen 18 bent. Je geeft aan dat het leren tot nu toe niet moeilijk was, dus je hebt de capaciteiten voor havo niveau!
Mis je nu de motivatie doordat je het te moeilijk vindt geworden? Vraag uitleg aan de studiebegeleider, mentor of who ever....zij willen ook graag dat je slaagt en ga ermee aan de slag! Vraag desnoods bijlessen, maar zorg dat je weer motivatie kan krijgen, het zijn nog maar een paar maanden en die tijd gaat zo snel.
Investeer in jezelf en als het nu nog niet lukt om het diploma te halen, doe er nog een jaartje over. Zie het als een tijdelijke dip, daar hebben veel pubers wel vaker last van, omdat er zoveel leukere dingen zijn die hun aandacht hebben. Kan goed zijn dat je het een tweede jaar ineens heel makkelijk vindt op school...jouw hersenen zijn ertoe in staat, dus is het niet te hoog gegrepen...het komt er echt wel uit!

Ik weet wel zeker dat je dan, met het havo-papiertje op zak, naar de HBO gaat, of naar VWO, omdat MBO te weinig uitdaging zal bieden en minder perspectief biedt op een goed betaalde baan, vooral in deze tijden. Je kunt dan echter ook gewoon naar de MBO, als dat nog steeds jouw keuze is, want je zal dan wel 18 zijn.
Mocht je toch nu slagen dan ben je nog steeds 17, maar je moet zelf kiezen welke vervolgopleiding je gaat doen, daarover kunnen jouw ouders dan niet beslissen!
Welke jij ook kiest, jouw ouders zullen je financieel moeten steunen tot je 21 bent.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, de ouders zullen het kind financieel moeten steunen tot hij/zij 21 is, maar dit heeft betrekking op huisvesting, eten/drinken en reguliere opleiding. Het betekent niet 'in alle opleidingsplannen steunen, ongeacht wat het gaat kosten'.
tinus1969
8 jaar geleden
Aanvulling: Wat @amc al schrijft maar niet zo duidelijk. je bent minderjarig, dus handelingsonbekwaam, dus alleen je ouders kunnen je inschrijven/aanmelden voor eens chool.