Hoe ontstaat een verslaving?

ik ben namelijk behoorlijk verslaafd aan smint en chocomell. maar hoe is de verslaving ontstaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2K

Het beste antwoord

Als je iets lekker vindt, zoals snoep, chocomel, smint, misschien over een paar jaartjes roken (begin er liever niet aan), drugs (helemaal van af blijven), en je hebt er een paar keer van geproefd, dan kan je het gevoel krijgen dat je niet meer zonder kunt. Dan heb je een vorm van verslaving, maar ik hoop voor jou dat het nooit zo ver komt. Af en toe een smint en/of een chocomel kan helemaal geen kwaad. Geniet er maar van, ik denk dat je over een paar jaar wel iets anders lekker vindt.
jc54
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk, ik beloof hierbij dat ik nooit rook/drugs gebruik/alcohol drink :D
jc54
14 jaar geleden
Zeg nooit nooit. Een keertje aan een sigaret proeven (over een paar jaar) kan ook een gunstig effect hebben. Je kan het namelijk zo vies vinden, dat je dan echt zegt, nee dank je. Gematigd alcoholgebruik hoeft ook niet tot een verslaving te leiden, maar wacht ook daar nog een paar jaartjes mee.

Andere antwoorden (4)

Verslaving voor iets ontstaat op het moment, dat je wil stoppen van dat iets en het kan niet of niet zo makkelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verslaving ontstaat niet pas op het moment dat je wilt stoppen, alleen is het soms pas op dat moment duidelijk dat iemand verslaafd is.
Door teveel gebruik raak je aan verslaving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verslaving heeft te maken met de mate van afhankelijkheid, en dat hangt niet altijd samen met de hoeveelheid.
Veelvuldig iets gebruiken kan de afhankelijkheid versterken, maar het is niet zo dat degenen die het meest van een bepaald iets gebruikt hebben per definitie sneller verslaafd raken eraan dan mensen die er minder van gebruiken.
Hoe die afhankelijkheid precies ontstaat weet ik niet, volgens mij hebben ook dna, persoonlijkheid, aanwezigheid van andere problemen invloed.
Verslaving is iets van je lichaam EN je geest.

Aangezien dat je geest over je lichaam heerst, kan je geest je maken en breken.

Een verslaving kan op meerdere manieren ontstaan. Sterke drugs maken je lichaam verslaafd. Daardoor wordt je geest zwak en wil je dus meer. Je lichaam zorgt voor geestelijke stress.

Ook kan verslaving ontstaan door gewoonte. Door heel vaak of op gezette tijden dit te herhalen. In het begin vindt je chocomel gewoon lekker. Maar dan drink je het tijdens het eten, in de pauze, voor het slapen gaan.
Als je dan op die vaste tijden eens geen chocomel hebt, dan raak je in de stress omdat je je gewoonte niet kan uitoefenen. In dit geval zorgt je geest voor lichamelijke stress.
Je associeert de chocomel met de leuke tijden. Als je denkt dat je je verheugd op de chocomel, dan heb je het mis, want het was de leuke tijden.
Zo ontstaat ook de nicotineverslaving. Daar zit maar een beetje lichamelijke verslaving in (met een week is die er wel weer uit).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is de gewoonte die je jezelf aanleert om in een bepaalde situatie op een bepaalde manier te reageren met een bepaalde handeling.