Vrijwilliger die gestuurd wordt, is dat nog een vrijwilliger te noemen of moeten we hier een andere benaming voor verzinnen?

Een vrijwilliger die verplicht wordt door de overheid is geen vrijwilliger. Het is een niet betaalde werkkracht, maar geen vrijwilliger meer.

Vrijwilliger die gestuurd wordt, is dat nog een vrijwilliger te noemen of moeten we hier een andere benaming voor zoeken, voor verzinnen?

Steeds vaker hoor ik dat vrijwilligers door de overheid aan het werk gesteld worden om verschillende redenen. Een vrijwilliger die verplicht wordt, gestuurd wordt door de overheid, is geen vrijwilliger. Het is een niet betaalde werkkracht, maar geen vrijwilliger meer.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
1.2K
ronron1212
8 jaar geleden
Hoe bedoel je de vraag gestuurd worden?
Erna55
8 jaar geleden
In het kader van taakstraffen zijn er onbetaalde "banen" .
Sommige mensen noemen dat " vrijwillig" .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ronron :
Letterlijk gestuurd als in opdracht daar te gaan werken. @Erna :
Nee, niet als straf.
Als 'iets doen voor je uitkering' of 'weer mee draaien' of 'met anderen/collega's leren werken' of 'onder iemand/chef/leren werken' etc.
Dus met de uiteindelijke bedoeling iemand uit de Bijstand [of andere uitkering?] te halen. Vriendelijk omschreven zou je "stinuleren" kunnen zeggen, maar het is dwang, dus ...
ronron1212
8 jaar geleden
Vrijwilligerswerk mag alleen maar bij niet op winst gerichte organisaties dus meestal stichtingen.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik ken iemand die moest in de plantsoenendienst gaan werken om zijn bijstandsuitkering te behouden. Overigens leuk om erbij te vermelden: de gemeente waar dit gebeurde had een eigen plantsoenendienst, al die mensen zijn ontslagen en kregen WW. Vervolgens heeft de gemeente allemaal mensen met een bijstandsuitkering opgeroepen om deze taak over te nemen omdat ze anders hun uitkering zouden verliezen. Een aantal van deze mensen werkte voorheen voor de plantsoenendienst toen deze nog van de gemeente zelf was. Alleen verdienen ze nu €250 minder dan voorheen voor het doen van hetzelfde werk. En ik heb geen idee of ze pensioen opbouwen en of ze vrije dagen krijgen. Of hoeveel uren ze moeten werken. Ik snap wel dat de helft uit hun neus vreet. Als ik zo behandeld werd zou ik ook geen motivatie hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@HeerV Ik vraag me af wat voor kans deze mensen zouden maken "in court"? Als een commercieel bedrijf dit zou doen, zou het wellicht niet mogen / strafbaar zijn ... of wel soms? begrijp er soms niets van, hoe was 't ook weer? meten met verschillende maten of zo iets ...

Antwoorden (2)

Wanneer je in opdracht werkt dien je gewoon loon te ontvangen; of de werkgever nu een particulier is of de overheid.
Het is sowieso volkomen tegenstrijdig: verplicht vrijwilligerswerk doen.

Wanneer bijvoorbeeld de McDonalds mensen met behoud van uitkering in dienst zou kunnen nemen, zou het land te klein zijn; en terecht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Rabelais
Dat is inderdaad de wrange grap hier.
Het zijn woorden die niet samen horen, niet samen kunnen, is tegenstrijdig : verplicht .. vrijwilligerswerk .. klopt gewoon niet .. maar het gebeurt wel, vandaar mijn vraag.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik ken iemand die moest in de plantsoenendienst gaan werken om zijn bijstandsuitkering te behouden.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Oops bovenstaande reactie had bij de algemene reacties gemoeten.
Dat noemen we dwangarbeid.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dwangarbeid is werk dat mensen tegen hun wil verrichten omdat ze anders straf krijgen.

Een straf hoeft niet een fysieke straf te zijn.
8 jaar geleden
Computoon
8 jaar geleden
Dat klopt maar dan heeft de uitkeringsontvanger niets. Het is een afgedwongen keus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Paspoes "Als je wilt ademen wordt je gedwongen zelf adem te halen" ...
Je lichaam doet dit zonder dwang, die is iets wat volkomen natuurlijk verloopt, tenzij iemand je luchtpijp dicht drukt, dan houdt het op. "Als je geld wilt verdienen wordt je gedwongen te gaan werken" ...
Niemand dwingt jou te gaan werken, zo zit de samenleving/de maatschappij in elkaar, met nog daarbij de aantekening dat in Nederland de "Bijstand" uitkering bestaat. Als je dus echt niet wilt, hoef je niet, moet je tegenwoordig wel goed kunnen liegen of toneel spelen, maar dat is een ander punt. Wat jij nu beschrijft hoort bij opgroeien. Je ouders bepalen wat je in je jeugd 'moet' doen, hoe je opgroeit met welke ervaringen, onder welke regels je groot wordt. Klusjes doen, de vuilnisbak/zak buiten zetten/in de container gooien, het gras maaien, de boodschappen doen, bijvoorbeeld. Van overheidswege 'moet' je naar school. Gelukkig. Mensen hebben steeds meer diploma's nodig om aan werk te komen, ziedaar een goede reden. Nog afgezien van het feit dat je gewoon een bepaalde basis nodig hebt, wat je ook wordt/gaat doen in je leven. [ Maar moet me wel van 't hart .. tjonge tjonge.. dat je dit durft te zeggen... hoeveel kinderen mogen / kunnen niet naar school om wat voor reden dan ook? waar werd een jong meisje bijna vermoord omdat zij wil dat de meisjes in haar geboorteland ook naar school "mogen"!! (India dacht ik?) ] Naar school gaan? gedwongen? wees blij dat je naar school kunt, of liever mag! want dit is natuurlijk geen dwang, het is een privilege. Denk dat jij @Paspoes misschien moeite hebt met 'dwang', daar zul je toch aan moeten wennen of dan maar 'eigen baas' worden? :-))