Als een vlieg in een autobus mee reist, moet hij dan net zo hard vliegen als de snelheid van de autobus?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
4.3K

Het beste antwoord

De vlieg heeft de aanvangssnelheid van de bus.
De lucht in de bus heeft die snelheid ook. Dus hoeft hij niets te doen.
Er gebeurt dus niets.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Als de bus over de snelweg rijdt, moet jij dan met 120 km/h uur rennen als je gaat staan? Nee dus. De vlieg zal dus ook niet met de snelheid van de autobus hoeven te vliegen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En dat de vlieg in de lucht hangt en jij niet maakt ook niet veel uit, want als jij springt, vlieg je ook niet opeens tegen de achterruit aan.
Antoni
15 jaar geleden
Oké, je hoeft niet 120 km per uur te gaan rennen, maar je moet je wel goed vasthouden, als je opstaat, anders val je naar achter. Dat betekent dat jouw gewone snelheid "te laag" is ten opzichte van de bus.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Klopt, je merkt dat bijvoorbeeld als de bus optrekt of remt. Jouw snelheid is dan anders dan die van de bus en als je dus geen grip hebt, val je. Echter, bij een constante snelheid van de bus is dat probleem er niet.
Voor de mensen die wel eens gevlogen hebben is het misschien nog duidelijker. Tijdens de start en landing laat je het wel uit je hoofd om rond te gaan wandelen, maar tijdens de vlucht kun je nogal makkelijk je benen strekken en even naar het toilet gaan.
T.o.v. de bus vliegt ie dan ± even snel. T.o.v. 't wegdek vliegt ie zo snel als de bus rijdt (+ zijn eigen snelheid t.o.v.de bus).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, de voorkant van de autobus houdt (als het goed is) de wind tegen, daardoor waait het ook niet in de bus, de lucht staat er gewoon stil.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat als de vlieg vliegend meereist in de bus, even snel als de bus moet vliegen om niet tegen de achterruit te klappen. Volgens het antwoord van nonam, zou ik, als ik omhoog zou springen in een rijdende bus (en me nergens aan vasthoud), op dezelfde plek in de bus neerkomen. Ik denk dat ik verder achterin zou neerkomen (mits ik niet zou vallen). Ik denk ook dat Sjoerd het mis heeft in de reactie op zijn eigen antwoord. Je komt wel verder achterin de bus terecht, als je omhoog springt in een rijdende bus! Overigens zou een vlieg die niet in de bus vliegt, maar ergens op zit in de bus, vanzelf dezelfde snelheid als de bus hebben.
Antoni
15 jaar geleden
Antoni
15 jaar geleden
Waarschijnlijk komen we niet tot een eensluidend antwoord. Op de website http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/366 werden vergelijkbare vragen verschillend beantwoord. Als je springt in of op een rijdend voertuig, kom je bij het ene antwoord verder achterin terecht en bij een ander antwoord op dezelfde plek. Raar.
Antoni
15 jaar geleden
Vragen over de vlieg en de bus op dezelfde website: http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/419 en http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/3688. Ik heb helaas nog niet precies dezelfde vraag gevonden als die hier, op www.goeievraag.nl, wordt gesteld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor het goede antwoord kijk je op http://nl.wikipedia.org/wiki/Wetten_van_Newton. Ik hoop dat je dan weer rustig kan slapen:)
Nee, dit hoeft hij niet.

Als je in een auto zit voel je alleen versnellingen (m/s^2), zoals bij het remmen en accelereren. Als je met een constante snelheid rijdt voel je er niets van.

Als een auto 120 km/uur gaat, gaan wij ook 120 km/ uur, omdat we in de auto zitten. Als de auto afremt, gaan wij nog steeds 120 km/uur waardoor we een beetje naar voren gaan met ons lichaam, waarna het lichaam ook afremt.

Een vlieg zal met dezelfde snelheid meereizen met de auto, maar als de auto afremt schiet de vlieg een stuk naar voren, wat hij door zijn geringe massa gemakkelijk kan herstellen.

Wat degene voor mij zei over bussen en omvallen heeft alles te maken met versnellen. Zo gauw de bus met een constante snelheid rijdt kan er niets gebeuren. Remt de bus of versnelt hij, dan lig je respectievelijk achter- en voorin de bus.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Antoni
15 jaar geleden
Heb je het over een vliegende vlieg in de bus of over een zittende vlieg in de bus? Als je het in je antwoord hebt over een vliegende vlieg, dan ben ik het niet met je eens. Een zittende mens in de auto blijft zitten, omdat hij tegen de stoel aan zit. Als hij niets zou aanraken in de auto en er dus geen wrijving zou zijn tussen zijn lichaam en (een deel van) de auto, zou hij naar achteren bewegen. Ditzelfde geldt, volgens mij, voor de vliegende vlieg, tenzij deze even hard zou kunnen vliegen als de bus rijdt.
AWM
15 jaar geleden
Jij hebt gelijk. De vliegende vlieg zal niets merken van snelheidsveranderingen in de bus.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als reactie op Antoni verwijs ik graag naar de eerste wet van Newton (http://nl.wikipedia.org/wiki/Wetten_van_Newton) die het nogmaals voor je uitlegt.
Daarin wordt ook uitgelegd dat de massa voor het voor- of achteruit schuiven zorgt (trage massa) en dat is bij de vlieg (hele kleine massa) dus haast niet het geval.
Verder heb ik liever dat je bij wetenschappelijke vragen niet antwoord als je niet over voorkennis beschikt.
nee, jij hoef toch ook niet te rennen als je in de trein zit?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ter vergelijking: draai in de auto alle ramen dicht, zet de verwarming uit en ga 120 km/u rijden.

Steek nu een sigaret op...waar gaat de rook heen?
juist, naar boven, en niet tegen de achterruit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat denken we allemaal moeilijk..(ik denk gewoon te makkelijk).

Vliegje gaat lekker zitten op een stoel of waar dan ook. Dan hoeft ie ook niet zo hard te vliegen ;)
Net zo min als wij hoeven te rennen als we in een bus zitten.

(Wat trouwens wel vreselijk leuk zou zijn om eens te proberen )
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, maar die vraag is al beantwoord. Als je omhoog springt in een autobus, dan heb je tijdens die sprong nog steeds dezelfde voorwaartse snelheid als de autobus. Je komt een onmerkbaar stukje naar achteren weer op de vloer van de bus terecht, want hoelang duurt een sprong in een autobus? Een seconde?