Wat is de netto lading van H+?

Ons is verteld: de netto lading is 0 als de lading van de kern incl. de elektronen in de binnenste schil de lading van de elektronen in de buitenste schil opheft. Bijv: O-atoom heeft 8 protonen in de kern en 2 elektronen in de binnenste schil (dus gemiddeld +6), dit wordt opgeheven door de 6 elektronen in de buitenste schil (-6)

Nu het H-atoom: 1 proton in de kern (+1) (H-atoom heeft geen binnenste schil) en 1 elektron in de buitenste schil (1-) dus het heft elkaar op en het heeft dus geen netto lading.

Maar H+ heet toch niet voor niks H+ en dacht dat dat netto lading van +1 had?
Waarschijnlijk ben ik in de war met een H-atoom en H+. Wat is het verschil en wat is nu de netto lading van H+?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
4.9K

Het beste antwoord

Een H+ bestaat uit een proton; verder uit niets. De lading is dus +1. Juist omdat het elektron afwezig is, heeft H+ de lading +1. Was het elektron wel aanwezig dan had je een waterstofatoom (dat snel een broertje of zusje zou opzoeken on snel een H2 molecuul te stichten).

Toegevoegd na 4 minuten:
In hun normale staat zijn alle atomen (zoals ijzer, waterstof, koolstof, chloor, natrium, yttrium, tantaal en goud) neutraal (lading kern heft lading door elektronen op). Pas als door welke oorzaak dan ook elektronen worden toegevoegd of weggenomen, krijgt een atoom een lading; we noemen het dan een ion.

het klopt dus volkomen wat je dacht: een H+ heeft zijn lading van +1 bij gebrek aan het elektron dat er vandoor is. De netto lading is dus +1.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oke dan snap ik het! Bedankt