Waaruit bestaat het aandelenkapitaal van een onderneming?

Het geplaatste en het gestorte kapitaal of het gestorte en opgevraagde kapitaal? En wat houdt het opgevraagde kapitaal in?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (1)

Door aandelen uit te geven krijgt een onderneming geen kapitaal/ verdient de onderneming geen geld. Weliswaar is er na de uitgifte wel geld in kas (werkkapitaal), maar daar tegenover staat een schuld aan de aandeelhouders, die in theorie gelijk is aan het geld in kas.

Natuurlijk kan bij een beursgenoteerde onderneming de koers van het aandeel invloed gaan uitoefenen. Grappig genoeg, als het de onderneming zeer goed gaat en de aandelen 3x zo veel waard worden (kort door de bocht zeggen we dan 'de onderneming is 3x zoveel waard geworden'), is de schuld van de onderneming aan de aandeelhouders ook 3x zo groot geworden. Aandelen zijn dus een oplossing om liquide middelen te verkrijgen, maar het uitgeven ervan maakt de onderneming niet rijker. Wel zadelt het een onderneming op met (mede-)eigenaars die, op de vergadering van aandeelhouders een stem in het kapittel hebben en eisen kunnen stellen.

Tenzij we het over een onderneming hebben die aandelen van anderen opkoopt en verkoopt; in dat geval is er geen antwoord, behalve dat dit kapitaal gelijk is aan de som van alle schuldbewijzen (aandelen) die de onderneming bezit.