hoe wordt de solvabiliteit van een onderneming beinvloed door het streven naar een goede elasticiteit van de vermogensstructuur?

Vraag spreekt voorzich

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
1.6K
Computoon
8 jaar geleden
Huiswerkvraag zeker? Want dit vraagt zich niemand zich af in het dagelijks leven :-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, geen huiswerkvraag
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De categorie is "huiswerk"...?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, omdat deze is verplaatst door een mod :(
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hmm, het lijkt ook erg op een huiswerkvraag, dus ik kan me de actie van de mod wel voorstellen. Zoals je in de bron van mijn antwoord kunt zien, is de term "elasticiteit van de vermogensstructuur" ook vooral een term die binnen de lesmodule van Noordhoff wordt geïntroduceerd.

Het beste antwoord

Als een bedrijf streeft naar een goede elasticiteit van de vermogensstructuur, dan wil dat zeggen dat het bedrijf goed en snel wil kunnen inspelen op een vermogensbehoefte. Dit betekent dus dat het bedrijf iets achter de hand wil houden voor het geval dat er ergens snel geld nodig is.

Vreemd vermogen is het totaal van alle schulden en financiële verplichtingen die een bedrijf nog moet nakomen. Als een bedrijf dus streeft naar goede elasticiteit van de vermogensstructuur, dan zal het minder snel geneigd zijn haar schulden snel af te betalen. Immers, als je al je schulden afbetaalt, heb je minder geld direct op je bankrekening staan. Daarom kun je niet ineens veel geld opnemen waar dat nodig is: Je hebt weinig geld "achter de hand".

Een groter vreemd vermogen zorgt ervoor dat de verhouding tussen het eigen vermogen en het vreemd vermogen omlaag gaat. Dit betekent dat de solvabiliteit van een bedrijf omlaag gaat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt!