wat is de functie van een grote holle ader?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
2.1K
Erna55
8 jaar geleden
De holle aders[1] of venae cavae[2] zijn de grootste aders van het lichaam. Hierin stroomt het bloed vanuit het hele lichaam samen voordat het verder het hart in stroomt. Het bloed vanuit het bovenste deel van het lichaam - hoofd en armen - stroomt terug (naar het hart) via de bovenste holle ader (vena cava superior), het bloed vanuit het onderste deel van het lichaam - borst, buik, benen - stroomt via de onderste holle ader (vena cava inferior) terug naar het hart.

Antwoorden (2)

Om te beginnen zijn alle aders hol...en dat is om bloed door het lichaam te vervoeren.
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
In dit geval is de holle ader een naam.
niko
8 jaar geleden
de vraag gaat toch echt over " EEN grote holle ader",en niet over "De ader"
niko
8 jaar geleden
Ja,dat is ondertussen wel duidelijk.
De grote holle ader is de naam van de ader tegenover de aorta, het is dus de ader die het bloed van het lichaam richting het hart vervoerd. Zijn functie is bloed met afvalstoffen (bijv. koolstofdioxide) naar het hart brengen.