In hoeverre kan de uitspraak van zenmeester Linji een (onbedoelde) verwijzing zijn naar de kruisiging van Jezus?

De negende-eeuwse meester Linji riep zijn leerlingen op om zich los te maken van hun beelden of verwachtingen van de Boeddha: ‘Dood hem! Alleen dan kun je echt vrij zijn.’

Ik kan begrijpen dat die uitspraak bedoeld is om de geest leeg te maken en zo verlossing te vinden. Maar kan er ook onbewust of onbedoeld een oorzaak zijn waarom hij aanspoorde de Boeddha te doden.

Immers datgene wat Linji beoogde is toch werkelijk gebeurt in het Christendom, waarbij de Leider werd gedood?! Weliswaar misschien niet door jouzelf maar hij is wel vermoord.

Zie https://www.isvw.nl/activiteit/chinese-filosofie-w3/

erotisi
8 jaar geleden
in: Overig
Erna55
8 jaar geleden
Je zult het nooit zeker weten. Je kunt nadenken over :
Zou hij de bijbel gekend hebben ?
Was het gebruikelijk dat wensen en/of eigenschappen gepersonifieerd werden ?
Was het gebruikelijk om de dood te wensen aan ongewenste "individuen" ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kun je wensen of eigenschappen personifiëren

Antwoorden (1)

1. Dat is niet gebeurd in het christendom, want die organisatie bestond toen niet, en zover ik begrepen heb heeft Jezus een verheerlijking van zichzelf ook afgeraden.

2. Waar de zenmeester op doelde in zijn kryptische omschrijving, is dat je de Boedha niet tot hoofdzaak moest maken, maar dát wat hij je laat 'zien'.

Dat is ook logisch als je bedenkt, dat je bij het inzien van jezelf, iets gewaar kunt worden wat je als De Waarheid zult zien.
De Waarheid!
Dat betekend dus niet de waarheid van jouw 'ik-beeld' of van het 'ik-beeld' van anderen, want dan is het De Waarheid niet meer..;-)
De Zenmeester weet dat je dat 'Ik-beeld' of 'mij' en ook wel ego genoemd, los moet laten, en helemaal geen waarde moet geven, om vrij te komen van jezelf.
Als dat je lukt....( want je denken is slim en corrupt en wil dat niet).. dán zul je de Boedha zijn!
;-)