Waarom gaat het (bijna) altijd fout als je iets wilt demonstreren?

Je hebt het tot in de treuren getest maar toch gaat het fout tijdens een demonstratie! Hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.1K

Het beste antwoord

Dat is de schuld van John W. Campbell
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Dit heeft te maken met de zenuwen, vaak tijdsdruk en het goed willen presteren. Geen goede combinatie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind het altijd wel humor hebben als er een kleinigheidje bij een demonstratie fout gaat...

Maar het zal ongetwijfelt wat te maken hebben met de zenuwe en tijdsdruk, waarin je moet demonstreren...

En als het fout gaat probeer dan zelf een leuk commentaar te geven. "Dat doet ie anders nooit.". Of zoiets. Dit verkomt vaak dat je echt af gaat...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
verkomt moet natuurlijk voorkomt zijn
Omdat je vaak op het moment zelf onder grotere druk staat als tijdens de ' test' periode
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Door je zenuwen en de spanning; je wilt het goed doen en tegelijk kijken al die mensen naar je en tja dan gaat het wel eens fout. Ik heb er ook last van!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is mogelijk dat de onzekerheid toeslaat op zulke momenten. Demonstreer je iets en je doet het al jaren, dan is het een dominante respons en presteer je beter als je een publiek hebt. Doe je het voor de eerste keer, of nog niet zolang, dan is het nog niet dominant en presteer je meestal slechter wanneer er publiek aanwezig is.

Dit komt uit de sportpsychologie, maar vond het wel toe te passen op jou vraag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat komt omdat alleen hippies demonstreren en die kunnen niets organiseren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De wet van Murpy misschien?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Extra druk. Hoe harder je iets goed wil laten doen hoe eerder je door de stress fouten gaat maken. Een vorm van faalangst dus.

Wetten van Murphy win ik ook een goede uitleg:
1. De eerste wet van Murphy stelt dat als er bij een experiment iets fout kán gaan, het ook daadwerkelijk fout gaat.
2. De tweede wet van Murphy stelt dat de fout altijd op het meest onaangename moment gebeurt.
3. De derde wet van Murphy stelt dat Murphy een grote optimist was.
4. De vierde wet van Murphy stelt dat hoe groter het wonder is, hoe minder mensen kijken
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Met het demonstreren willen mensen indruk maken (zo van: kijk wat ik wel al kan en jij nog niet). Helaas beheerst de persoon die het demonstreert het ook nog niet zo goed, hij overschat zichzelf in dat opzicht en daardoor gaat het vaak mis.