Waarom zijn zichtbare tatoeages op de werkvloer (meestal) niet toegestaan?

Waarom wijzen werkgevers sollicitanten (meestal) af omdat ze zichtbare tatoeages hebben op bijvoorbeeld hun gezicht, nek of handen? Is dit niet een vorm van discriminatie?

8 jaar geleden
in: Overig
5.9K
Amadea
8 jaar geleden
Nee, dat is geen discriminatie. Want je wordt niet zo geboren.
Erna55
8 jaar geleden
Discriminatie is het ongelijk behandelen, achterstellen of uitsluiten van mensen op basis van (persoonlijke) kenmerken. Er kan bijvoorbeeld onderscheid worden gemaakt op afkomst, sekse, huidskleur, seksuele voorkeur, leeftijd, religie, handicap of chronische ziekte.
Een voorbeeld van discriminatie is iemand een baan weigeren vanwege een van deze kenmerken als die niet relevant zijn. Als iemand zonder rijbewijs solliciteert naar een baan als vrachtwagenchauffeur en wordt afgewezen, dan is dat terecht. Dat is het niet als diegene niet wordt aangenomen, omdat hij of zij vrouw, zwart, moslim of homo is. Dan is er sprake van discriminatie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
werkgevers die op zoek zijn naar mensen die representatief zijn, zullen je hierom afwijzen, dit omdat veel mensen tattoos als agressief ervaren. Op werkplekken waar je je niet aan de klant hoeft te tonen, zal dit geen problemen geven.
10XL
8 jaar geleden
Dus alleen aangeboren dingen zijn discriminerend? Volgens mij niet hoor. Dus als iemand met 2 ogen is geboren en men later in zijn/haar leven een oog verliest en een oorlapje moet dragen, is er dus geen sprake van discriminatie als je halfblind ben geworden? Juist.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, dat is geen discriminatie maar simpelweg afwijzen van sollciitanten die ervoor kiezen zichzelf te vertonen met niet-natuurlijke en niet verwijderbare versieringen van het lichaam, welke over het algemeen in het zakelijk verkeer als niet-representatief worden ervaren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In veel banen zit je daar niet vanwege je individuele uitstraling. Integendeel, het is vaak de bedoeling dat je je als werknemer tijdens het werk op zo'n manier gedraagt en eruit ziet dat je de waarden van het bedrijf kunt uitdragen. De klant, of andere mensen die met het bedrijf te maken hebben, hebben immers niet met jou ('Piet Jansen') te maken, maar zij praten met iemand die het bedrijf vertegenwoordigt. Te persoonlijke uitingen van voorkeuren, hobby's etc. in het gedrag of het uiterlijk van een werknemer die met klanten/derden te maken heeft, zullen daarom bijna altijd worden ontmoedigd. Dit geldt net zo goed voor het dragen van een cowboyhoed als zichtbare tatoeages. Overigens zijn er ook bedrijfstakken waar dit niet of minder speelt, of zelfs een voordeel kan zijn. Ik denk bijv. aan de creatieve sector, schrijvers, kunstenaars, etc.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amadea Je word ook niet als gelovige geboren, later kies je toch ook je eigen geloof? Als je ongelijk word behandeld omdat je bijvoorbeeld Joods bent is dat ook discrimineren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@kees52 Wat @amadea bedoeld is het doelbewust aanbrengen van uiterlijke kenmerken, waarmee je niet wordt geboren. De vergelijking met een "geestelijke" inhoud (zoals geloof ) is niet terecht.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik vind het toch wel discriminatie. Een tatoeage zegt helemaal niets over het functioneren van een persoon. Ik zou gerust iemand met een tatoeage aannemen ook als deze persoon naar een klant moet. Maar eerlijk is eerlijk iemand met een kale kop vol getatoeëerd als slang met hoorntjes die je op je kop kan schroeven en punt tanden...nee die gaat maar lekker in een magazijn of in ieder geval ergens waar hij/zij de klant niet onder ogen komt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@HeerVoldemort, je geeft ongewild precies aan waar het om draait.
Als men de ene tatoeage wel accepteert en de andere niet, dan is dat gebaseerd op smaak, een subjectief oordeel.
Je noemt wel twee extreme voorbeelden, maar waar trek je de grens? Je aannemingsbeleid is dan gebaseerd op willekeur, en de grens tussen wel niet of wel discrimineren wordt dan snel overschreden.

Het beste antwoord

Omdat je als werkgever een bepaalde uitstraling wilt van je bedrijf die vooral gebaseerd zal zijn op wat de klanten verwachten.

En aangezien je als werkgever de medewerkers betaalt, bepaal je de criteria waaraan de medewerkers moeten voldoen voor die gewenste uitstraling.

Als ik werkgever zou zijn in -ik noem maar wat- de financiële dienstverlening zou je als werknemer met zichtbare tatoeage niet door mij worden aangenomen. De kans dat sollicitanten met zichtbare tatoeages zich voor een functie in die wereld zouden melden is ook klein.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+1 Echter de laatste zin heeft een dubbele bodem....
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Het hangt bij mij echt van het soort tatoeage af. Een kleine onschuldige bij een persoon met verder een representatieve uitstraling?
Computoon
8 jaar geleden
Nee, ook niet, maar dat hangt m.i. helemaal samen met het beroep. Een arts, hypotheekadviseur, vertegenwoordiger, rechter of notaris met een zichtbare tatoeage? Nee, die zullen bij veel 'klanten' een onzichtbare barrière veroorzaken en twijfels doen ontstaan rond hun professionaliteit. Maar dat zou ook gebeuren als die personen in klantcontacten een T-shirt van een hardrockgroep zouden dragen. Maar er zijn ook genoeg beroepen waarbij geen sprake is van contacten met klanten en waar uiterlijk er veel minder toe doet. Danu zullen piercing en tatoeages veel vlugger worden geaccepteerd. Dat zal ook het geval zijn als je werk bestaat uit het werken in 'alternatieve culturen' waar 'al' je klanten van ijzerwerk en beschilderingen zijn voorzien.

Andere antwoorden (1)

Om aan het eind te beginnen : discriminatie is het NIET. Discriminatie is het maken van onderscheid op basis van iets waar iemand niet bewust voor kiest. Zijn geslacht, huidskleur of seksuele geaardheid bijvoorbeeld. Tatoeages heb je niet zomaar per ongeluk op een dag ; daar is een bewust keuze aan vooraf gegaan.

En hoewel inmiddels tatoeages een heel andere status hebben dan pakweg een halve eeuw geleden - toen ze nog een heel duidelijk statement waren in bepaalde kringen - vertegenwoordigen ze voor veel mensen nog altijd waarden die niet alom geaccepteerd zijn in de samenleving.

Vooral in bedrijven waarin je veel contact hebt met klanten - en al helemaal als dat een beetje "standing" heeft of wil hebben - heb je te maken met veel conservatieve klanten die bepaalde (voor)oordelen hebben bij dergelijke versieringen. Daarmee past de uitstraling niet bij de uitstraling die het bedrijf op het oog heeft, en zullen ze minimaal verwachten dat je je tattoos bedekt - net zoals ze bepaalde kleding , haardracht en make-up van je zullen verwachten.

Want eerlijk is eerlijk, bij de Kruidvat of de Zeeman geholpen worden door een meisje met een tattoo in de nek maakt me echt niks uit, maar ik zou nooit een auto of een huis of een wasmachine - noem maar wat zijstraten - kopen van/bij/via iemand in een spijkerbroek met zichtbare tattoos. En ook wát er precies afgebeeld is, heeft invloed op het gevoel dat ik er bij krijg. Vooroordeel ? Vast wel. Maar voor mij geldt nog steeds dat een tattoo - opzettelijk of onopzettelijk - een boodschap uitdraagt. En die boodschap past niet in elke omgeving.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Dat is een menig en geen feit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar wel - en daarom ter illustratie - het soort mening waarom het een feit is dat je met een tattoo niet overal aangenomen wordt ;-) .
Castle
8 jaar geleden
Waarom denk je dat dit een mening is ronron?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou eerder denken dat je bij een drogisterij niet aangenomen wordt met een tatoeage, dan als autoverkoper, of witgoedverkoper, bij de drogisterij gaat het voor een deel ook over advies wat betreft je gezondheid, een autobedrijf heeft een stoerder imago. Bij een witgoedbedrijf verwacht je sterke mannen, ook die mogen een tatoeage hebben wat mij betreft. Bovendien heb je het hier over verkopers, wat maakt voor jou het verschil tussen een verkoper van drogisterijartikelen, de autobranche of witgoedverkoper? Dus waarom de verkoper/verkoopster in de drogisterij wel een tatoeage en die van het witgoed en auto's niet?
ronron1212
8 jaar geleden
@Castle ik denk daar anders over en ben volgens Crea dus niet de enige
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Crea : voor iedereen zal de drempel / het onderscheid anders liggen. Voor mij is het onderscheid grofweg tussen goedkope winkels / artikelen waar ik zelf over kan beslissen (een drogist is geen apotheek!) of duurdere artikelen waarbij ik professionaliteit en (zakelijke) betrouwbaarheid verwacht. Natuurlijk ZOU het niet uit moeten maken, en vaak máákt het ook niet uit, misschien soms wel integendeel, maar gevoelsmatig "klopt het plaatje niet" met mijn ervaringen (uit het verleden). En ik weet zeker dat ik niet de enige - en zeker niet de ergste - ben. Bij wat artistiekere bedrijven / beroepen zou ik overigens juist weer meer moeite hebben iemand in driedelig grijs met een stropdas serieus te nemen. Gewoon omdat "het plaatje niet klopt". Je bewúst zijn van je vooroordelen wil niet zeggen dat je ze niet HEBT. En ja, bij iemand met een bescheiden tattoo heb ik een heel ander "plaatje" dan bij iemand die bijvoorbeeld ook handen en gezicht getatoeeerd heeft. Afhankelijk van de context overigens niet altijd een negatiever ; wel een heel ánder. Ik werk zelf bij een topdiscounter waar het echt geen reet uit zou moeten maken hoe je er uitziet ; we zijn gewoon werkvee.Toch hebben zelfs wij kledingvoorschriften, en met het oog op de vaak ook wat oudere , conservatieve klant zijn blote benen, schouders en tattoos nu eenmaal een nono, zelfs al heeft de bedrijfsleister (!) ze zelf ook. (Altijd bedekt, dat wel ;-) ) Ik ken overigens inmiddels zoveel "normale" mensen met een tattoo -dus niet uit de "scene" zeg maar - die beslist niet voldoen aan de (oude) vooroordelen, dat ik er überhaupt weinig moeite mee heb. Kleding / uitstraling / taalgebruik vind ik zelf belangrijker. Maar bedrijven zijn wat conservatiever, en erg gespitst op hun imago.
ronron1212
8 jaar geleden
Ik ken al wel wat? In alle lagen van de bevolking komen tatoeages voor van hoog tot laag er is hier geen sprake meer van een bepaalde bevolkingsgroep.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hm...ik zie toch nog steeds wel verschillen hoor, mede afhankelijk van soort en plaats van de tattoo. Maar inderdaad lees je niet meer zo makkelijk als vroeger de "sociale of maatschappelijke status" van een tattoo af. Desalniettemin leven die vooroordelen nog onverminderd, en houden bedrijven daar nog steeds - zij het ook wel in afnemende mate - rekening mee.
Tegenwoordig zie je al heel wat mensen in openbare functies (winkels, onderwijs, horeca etc) met kleding, kapsels en tattoos die dertig jaar geleden nog volstrekt ondenkbaar waren. En dat zal zich nog wel verder ontwikkelen. Maar dat soort ontwikkelingen gaat wel langzaam.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Marleen Dus onbewust discrimineer jij toch Marleen?! Ik begrijp wat je bedoelt met het verschil in overkomen op diverse locaties en in diverse posities.
Doch het verschil aanvoelen en het laten voor wat het is dat is iets heel anders schrijven dat je geen auto, huis of wasmachine zou kopen bij iemand die een spijkerbroek draagt en een zichtbare tattoo heeft. Dat is voor mij een voorbeeld van discriminatie pur sang!
Jij gaat hierbij helemaal voorbij aan de mogelijke kwaliteiten van deze persoon.
Dat besef je zelf toch ook wel als je eens neutraal herleest wat jij geschreven hebt. Hoe kan jij bovendien met zekerheid stellen dat het niet om discriminatie gaat wanneer mensen met zichtbare tattoo geweigerd worden voor een job.
Jij zit toch niet in die mensen hun brein of innerlijke belevingswereld?! De - is van mij omdat ik vind dat jij geen extra reden of zogenaamde meerwaarde toevoegt aan het eerder geven antwoord. Ik vind jouw antwoord daarom eerder bij reactie passen. Maar goed, ieder zijn/haar mening hierover.
Dit wilde ik in alle openheid/eerlijkheid met jou delen. Liefs en fijn weekend nog!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, ik denk het wel ; sterker nog, ik denk dat vrijwel iedereen ook wel onbewust discrimineert danwel onderscheid maakt / oordeelt op grond van wat we kunnen waarnemen.
Je daarvan bewust zijn is de eerste stap in te proberen het te voorkomen, maar helemaal je er aan onttrekken is heel erg moeilijk zoniet onmogelijk. Bovendien WILLEN we ook dat mensen ons beoordelen op ons uiterlijk, anders zouden we iets anders aantrekken / een ander kapsel nemen / een andere auto rijden etc. Hoog of laag, positief of negatief, alles wat je aan je uiterlijk hangt, zegt iets over je voorkeuren. Als dat ons uitkomt vinden we het prima, als dat ons niet uitkomt, ligt het ineens aan de waarnemer. Die vlieger gaat natuurlijk niet op. Iedereen die kiest voor een bepaalde stijl kleding, kapsel, uiterlijk, make-up, tattoos, auto, huisdecoraties, wat dan ook , kiest daarmee ook bewust of onbewust voor wat hij daar mee uitstraalt, bij welke groep hij of zij wil horen, welke boodschap hij daarmee wil uitdragen. Of dat nu heel opvallend of heel neutraal is. Dan moet je niet boos worden als mensen die boodschap ook oppikken en daar conclusies aan verbinden. Bij discriminatie (in dit geval door werkgevers) gaat het om dingen waar je echt totaal geen invloed op hebt, zoals je huidskleur. Daar is bij tattoos, blauw haar, leren minirokjes, gescheurde spijkerbroeken, uggs met studs, stopdassen, tunnels in je oren, zonnebankbruin, botox, stilettohakken, kunstwimpers (om maar een paar zijstraten te noemen) en dergelijke natuurlijk geen sprake van. Dat zijn allemaal uitingen van keuzes die meer over iemand zeggen dan ze zich soms zelfs realiseren. Dat heeft niet uitsluitend te maken met wat je mooi vindt, maar vooral met wat voor "plaatje" je neer wilt zetten.
ronron1212
8 jaar geleden
Komt steeds meer bij waar het niet overgaat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kopt, dat krijg je van dat gezuig. Maar wat mij betreft heb ik er genoeg over gezegd. Het heeft nu eenmaal, terecht of onterecht, met (voor)oordelen te maken.
Erna55
8 jaar geleden
Er is een verschil tussen discriminatie en onderscheid maken.
Wanneer het gaat over vertrouwen, dan maakt iedereen onderscheid. We beoordelen iemand op zijn uiterlijk. daarom is er zoiets als een "representatief" uiterlijk. Een kinky stewardess kan vast net zo goed haar werk doen, een getatoeëerde bankmedewerker kan best integer zijn, een rechter met paars haar kan net zo goed recht spreken...
Met je uiterlijk, de keuze van je kleding, je kapsel, je tatoo zet je een plaatje neer. Hier kies je voor.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gelukkig, toch iemand die het snapt ;-)
ronron1212
8 jaar geleden
De waarheid is geen zuigen dat is gewoon een reactie of een aanvulling.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed antwoord, Marleen!
ronron1212
8 jaar geleden
Niets met snappen te maken
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Toch is het niet onmogelijk het toch te maken, ondanks versieringen die volgens de meerderheid niet bij je beroepsgroep passen, ik dacht gelijk aan Inez:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Inez_Weski
Ik ben niet negatief over je antwoord, ik was alleen verbaasd over de vergelijking die je maakt, ik had bijvoorbeeld de bouwvakker of autosloper als voorbeeld meegenomen. Ik was benieuwd naar je motivatie voor deze keuze.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Marleen, ik vind je antwoord ook echt een mening. Dat een tatoeage een andere status heeft dan in de zestiger jaren, dat vooral in bedrijven met een beetje "standing" men te maken heeft met veel conservatieve klanten, dat een tatoeage een boodschap uitdraagt: het zijn allemaal persoonlijke meningen. Die mag je hebben, maar hoeven niet de waarheid te zijn.
Het gaat bij een aannamebeleid niet om wat "men" ervan vindt. Wat de personeelschef bij de ene nog acceptabel vindt, vindt hij bij een ander over de grens.
Dat is een subjectief aannamebeleid, de grens naar discriminatie wordt flinterdun.
Computoon
8 jaar geleden
Aannamebeleid is m.i. altijd subjectief. Er zijn vrijwel altijd meer kandidaten en dan moet je op basis van 'iets' een keus maken. En het niet-aannemen van iemand die gekozen heeft voor permanent zichtbaar schilderwerk, paars haar en een neusring vind ik van een andere orde dan het niet-aannemen van een moslima op basis van haar hoofddoek bij verder gelijke kandidaten. Dat laatste is een vorm van discriminatie.