Waarom zijn zichtbare tatoeages op de werkvloer (meestal) niet toegestaan?

Waarom wijzen werkgevers sollicitanten (meestal) af omdat ze zichtbare tatoeages hebben op bijvoorbeeld hun gezicht, nek of handen? Is dit niet een vorm van discriminatie?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Omdat je als werkgever een bepaalde uitstraling wilt van je bedrijf die vooral gebaseerd zal zijn op wat de klanten verwachten. En aangezien je als werkgever de medewerkers betaalt, bepaal je de criteria waaraan de medewerkers moeten voldoen voor die gewenste uitstraling. Als ik werkgever zou zijn in -ik noem maar wat- de financiële dienstverlening zou je als werknemer met zichtbare tatoeage niet door mij worden aangenomen. De kans dat sollicitanten met zichtbare tatoeages zich voor een functie in die wereld zouden melden is ook klein.

Om aan het eind te beginnen : discriminatie is het NIET. Discriminatie is het maken van onderscheid op basis van iets waar iemand niet bewust voor kiest. Zijn geslacht, huidskleur of seksuele geaardheid bijvoorbeeld. Tatoeages heb je niet zomaar per ongeluk op een dag ; daar is een bewust keuze aan vooraf gegaan. En hoewel inmiddels tatoeages een heel andere status hebben dan pakweg een halve eeuw geleden - toen ze nog een heel duidelijk statement waren in bepaalde kringen - vertegenwoordigen ze voor veel mensen nog altijd waarden die niet alom geaccepteerd zijn in de samenleving. Vooral in bedrijven waarin je veel contact hebt met klanten - en al helemaal als dat een beetje "standing" heeft of wil hebben - heb je te maken met veel conservatieve klanten die bepaalde (voor)oordelen hebben bij dergelijke versieringen. Daarmee past de uitstraling niet bij de uitstraling die het bedrijf op het oog heeft, en zullen ze minimaal verwachten dat je je tattoos bedekt - net zoals ze bepaalde kleding , haardracht en make-up van je zullen verwachten. Want eerlijk is eerlijk, bij de Kruidvat of de Zeeman geholpen worden door een meisje met een tattoo in de nek maakt me echt niks uit, maar ik zou nooit een auto of een huis of een wasmachine - noem maar wat zijstraten - kopen van/bij/via iemand in een spijkerbroek met zichtbare tattoos. En ook wát er precies afgebeeld is, heeft invloed op het gevoel dat ik er bij krijg. Vooroordeel ? Vast wel. Maar voor mij geldt nog steeds dat een tattoo - opzettelijk of onopzettelijk - een boodschap uitdraagt. En die boodschap past niet in elke omgeving.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100