komen er wasberen voor in nederland?

ik dacht er echt een gezien te hebben pas.... komen ze voor of heb ik een weggelopen huisdier gezien???

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.8K

Antwoorden (5)

dat moet een ontsnapt of losgelaten exemplaar zijn, want wasberen komen niet voor in de vrije natuur in nederland.
14 jaar geleden
Nee, wasberen komen in Nederland niet voor.
Vermoedelijk heb je een ander dier gezien dat je er mee hebt verward ? In het (schemer)donker en in een korte flits is het nog wel eens lastig het ene dier van het ander te onderscheiden. In theorie zou je bijvoorbeeld een das (ook zeldzaam trouwens) of een steenmarter (minder zeldzaam gezien kunnen hebben. Vooral bij de das ligt de verwarring voor de hand ; formaat, maskertje.....en dat de kleuren dan niet helemaal kloppen, zie je zo snel echt niet. Vooral een jonge das kan heel misleidend zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vermoed van wel, want, zoals in mijn link staat, onder het kopje andere dieren:

"Een aantal dieren mag het gehele jaar door worden gevangen en gedood. Dit is echter geen jagen in de zin van de Jachtwet. Het gaat om de verwilderde nerts, beverrat, wasbeer, nijlgans, muskusrat, marterhond, rosse stekelstaart, Siberische grondeekhoorn, bruine rat, woelrat en de mol."

Als er (vrijwel) geen wasberen voor zouden komen, ook niet in de verwilderde variant, want daar hebben we het over, dan had de wetgever er goed aan gedaan om te spreken over iets als: En overige diersoorten, te bepalen bij AMVB.

Toegevoegd na 7 minuten:
Aanvulling: Op de tweede link (Wikipedia) staat nog dit te lezen:

"Wasberen komen voor van Canada tot Panama. Ze zijn sinds 1934 ingevoerd in Rusland en Duitsland voor de jacht. Sindsdien hebben ze zich als exoot over het continent verspreid, waaronder in Frankrijk, Zwitserland, Slowakije, Polen, Hongarije, Denemarken, Nederland en België. In veel van de landen waar hij als exoot voorkomt wordt hij bestreden."

Antwoord is dus ja, er komen in Nederland wasberen voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je in een heel mooi stukje Nederland woont, zou het kunnen. Wasberen zijn in de 19e eeuw vanuit NoordAmerika en Canada naar Europa gebracht voor de jacht, en vanuit Duitsland zijn er sinds 1985 wasberen over de grens gekomen.
Hun leefgebied is in Nederland niet echt ruim voorhanden : ze leven in bossen met beken en moerassen.
Alles wat ze eten draaien ze eerst in hun voorpootjes rond in het water (komt de naam 'was'beer vandaan); ze eten bessen, veldvruchten, insecten, mosselen, slakken en kreeften.

Er zijn mensen, die ze door hun werkelijk schattige uiterlijk als huisdier houden, maar daar zijn ze absoluut niet voor geschikt : het zijn, als ze volwassen zijn, erg felle diertjes, die je huis grondig zullen verbouwen. Stichting Aap heeft een eigen afdeling voor de opvang van wasberen, die thuis niet meer te handhaven waren, en als je ziet, hoe hun 'leefkuil' eruit ziet, kan je je voorstellen, dat dit in huis echt geen goed idee is.....Dus misschien heb je een uitgezette wasbeer gezien, die gewend is aan mensen, zodat hij minder schuw is als een 'wilde' wasbeer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou me niks verbazen als het er eentje was.
Vorig jaar zat mijn dochter op een vakantiepark in Duitsland en daar zaten ze in grote aantallen. Ze werden door de gasten gevoerd en waren heel brutaal, als je de deur niet goed dicht had kwamen ze al binnen.
Het was niet prettig ze waren aggressief als je ze weg wou jagen, vooral de moeders met kleintjes.