De Amsterdamse importeur van de Zweedse lucifers J.W. Attema wilde in 1895 een beeldmerk uniek voor de Nederlandse markt en besloot de Nederlandse zwaluw te koppelen aan het lucifermerk. Met dit besluit was het merk Zwaluw geboren.

Consumenten noemen de lucifers ook nog geregeld Säkerhets tändstickor. Door deze twee woorden leggen sommigen de link dat de geschiedenis van de Zwaluwlucifer een verband zou hebben met een tandenstoker. In werkelijkheid staat de naam voor "safety light stick" oftewel veiligheidslucifer.
Amadea
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Waarom noem jij je groene zwaan? Dat kan jij alleen zelf uitleggen. De heer Attema zal er een associatie bij hebben gehad, maar die heeft hij niet bekend gemaakt.