Wat is het verschil tussen Soft-Drugs en Hard-Drugs?

het is toch beide een geestverruimend product.. waarom niet gewoon 1 kopje .. gewoon drugs?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2K

Het beste antwoord

Omdat het sterk verschilt in de mate van lichamelijke verslavendheid / potentiele afhankelijkheid.

Sommige middelen zijn wel degelijk verslavend, maar meer op het geestelijke niveau ; je vind het zo lekker, dat je ern iet mee wilt stoppen. Maar doe je dat wel, dan zijn de ontwenningsverschijnselen mild en de terugval klein mits je goed gemotiveerd bent. Koffie is zo'n drug, of een (normale, ouderwetse) joint.

Andere middelen zijn echter dermate lichamelijk verslavend, dat je het onmiddellijk merkt als je ze een poosje niet neemt. Alcohol en heroine zijn berucht op dat gebied, maar vlak ook bijvoorbeeld slaapmiddelen en pijnstillers niet uit.

Mensen die er meer verstand van hebben dan ik (gelukkig) hebben daardoor drugs ingedeeld in soft (kun je vrij probleemloos incidenteel gebruiken) en hard (kun je eigenlijk niet incidenteel gebruiken).

Niet alle drugs zijn overigens geestverruimend ; ze kunnen ook uitgesproken verdovend werken - eerder geestvernauwend. Vinden mensen blijkbaar ook heel lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mee eens

Andere antwoorden (8)

Snuif een lijntje en rook een blowtje, kijken of je het verschil merkt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soft drugs gebruik je en volgende dag is die gelijk weer weg. En met hard drugs wordt je helemaal gek van.. Begin er niet mee.. In het begin is wel leuk maar over enkele jaren zit je in je ééntje...
Hard drugs maak je gek.!
Vooral wit poeder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Softdrugs zijn legaal

Toegevoegd na 48 seconden:
ik bedoelde natuurlijk gedoogd :P haha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De overheid heeft een onderverdeling gemaakt naar harddrugs en softdrugs. Bij deze verdeling wordt ervan uitgegaan dat softdrugs minder schadelijk zijn voor de gezondheid dan harddrugs. In werkelijkheid kan het gebruik van softdrugs ook tot (grote) problemen leiden.

Softdrugs
Softdrugs zijn volgens de overheid minder gevaarlijk dan harddrugs. Ze zijn semi-illegaal (worden doorgaans gedoogd).

Enkele voorbeelden:

hasj
wiet

Harddrugs
Harddrugs zijn drugs met een onaanvaardbaar risico voor de gezondheid. Ze zijn illegaal en volgens de overheid gevaarlijk.

Enkele voorbeelden:

XTC
amfetamine (speed)
heroïne
cocaïne
opium
LSD
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soft drugs kan je niet lichamelijk verslaafd worden eventueel wel geestelijk maar niet dat je ziek word als je die drug niet hebt zoals heroine en speed ,dat spul is levensgevaarlijk en laat die mensen traagjes zelfmoord plegen ,ik ken niemand die aan een overdosis mariuahana overleden is ,dus er is een gigantisch groot verschil tussen soft drugs en hard drugs ook alcohol en pillen zijn hard drugs gezien men er lichamelijk ziek van word door de ontwenning ,als je niks meer hebt om te roken dan is alles saai en vervelend maar je wordt er niet ziek van en ook ga je geen mensen overvallen om afkickverschijnselen te vermijden zoals bij hard drugs ;men zegt toch dat een junkie alles zou doen voor een schot dus dat is dan wel overduidelijk he dat er een groot verschil bestaat !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Harddrugs (ook wel: zware narcotica of zware bedwelmingsmiddelen) zijn drugs waarvan de Nederlandse overheid vindt dat ze een onaanvaardbaar risico met zich meebrengen. Dit risico ligt met name op het gebied van de gezondheid en het verslavend effect.
De verboden middelen staan genoemd op Lijst I van de Opiumwet. Het vervaardigen en verhandelen van deze middelen is strafbaar.

Softdrugs (ook wel: lichte narcotica of lichte bedwelmingsmiddelen) zijn drugs waarvan de Nederlandse overheid vindt dat ze een toelaatbaar risico met zich meebrengen.
De middelen staan genoemd op lijst II van de Opiumwet. Juridisch gezien is het bezit en vervaardigen van deze middelen strafbaar. In de praktijk wordt het in bezit hebben van deze drugs in kleine hoeveelheden niet vervolgd.

Eigenlijk zouden alcohol, koffie en cola (cafeine) en nicotine ook tot de softdrugs gerekend moeten worden.
Als ze NU uitgevonden zouden worden, zou dat waarschijnlijk ook gebeuren. Het gebruik van alcoholhoudende drank en sigaretten en koffie is diep geworteld (en algemeen geaccepteerd) in de westerse cultuur.
En daarom zijn al die energiedrankjes ook geen drugs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soft drugs (als wiet) worden geacht minder verslavend te zijn dan harddrugs (als coke heroïne e.d.) Inmiddels zijn we er wel achter dat ook cannabis (wiet/marihuana) veel verslavender is dan we dachten... maar het stoppen ermee geeft mider onthoudingsverschijnselen....wat dacht je trouwens van alcohol, of roken....ook drugs hoor....behoorlijk verslavend voor veel mensen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe harder, hoe meer meetbaar effect. Dat onderscheid is traploos. Suiker en cafeïne zijn bijv. ook drugs. Maar dan hele zachte.

Net als tussen bijv. hard- en zacht water, veel en weinig regen, lang en kort zijn, etc.