Hoe kan dat toch een horloge voor 5 euro?

Kramen vol met horloges voor 5 euro. Het is mij een volkomen raadsel dat een nieuw horloge, vaak ook nog met een reserve batterij, in deze dure tijden zo weinig kost!! Ik begrijp wel waar ze vandaan komen, maar dan nog? Het moet ontworpen worden, mallen gemaakt, onderdelen gemaakt, in elkaar gezet, verpakking ontwerpen en maken, inpakken en verzenden, hier bij de groothandel verzenden naar de detailhandel, een standplaats of kraam huren, iemand voor de verkoop,afrekenen en inpakken. Er gaat al bijna 1 euro b.t.w. af en de maker, de inpakker ,de verzender, de groothandel en de verkoper moeten er wat op verdienen. wat zou zo'n klokkie nou inkoop kosten?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
2K

Het beste antwoord

Het eerste prototype zal waarschijnlijk zo rond de 20 à 25 euro kosten, printed circuit board,onderdelen, batterij,mallen en ontwikkelingskosten niet inbegrepen.Deze raam ik op een slordige 40 à 50000 euro éénmalig. Maar eens men een standaard continu produktieproces heeft en dit optimaliseert kun je dit ding echt voor een 2euro maken. Dan koop je werkelijkalle onderdelen low end of met kwaliteitsmankementenen in ergens in china of vietnam en beheer je de volledig supply chain. Dan maakt men nog grote winst maar probeer niet dit produkt ooit te herstellen. Onmogelijk. Dus gewoon rubbish consumptie ." De mens wil bedrogen worden" is een oud volksgezegde.Vgl het maar met de Tata wagen die nu te koop staat voor een 1500 euro , daar waar de goedkooste europese constructeur (Dacia - Renault) met veel moeite onder de tienduizend euro ging. Massaproduktie, grote loten, geringe kwaliteitseisen en geen tussenpersonen. Nu, het gaat hier eigenlijk over groet winstmarges. De grootste winstmarges is een kop thee in een restaurant(150 à 200%), ijsroom (300%) en vooral dure boetiekkleding (1000 %) De kleinste winstmarges : voeding. Meestal tussen 2 à4% bij de landbouwer. Niet eerlijk maar de waarheid. Conclusie : koop die horloge nooit.En je horloge : waarschijnlijk een 100% x = veel geld
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is de massa die de winst brengt.Er worden miljoenen van die dingen per jaar gemaakt,en de fabrikant heeft maar enkele centen winst op een klokkie.Het is een verziekte handel,
Inkoop zullen ze geen Euro kosten.Het was 25 jr.geleden al een strijd om 5 Usd cents goedkoper of duurder inkopen.Ik heb er enige kennis van.
Maar er worden weer mensen blij gemaakt aan alle fronten,het chinese meisje dat 16 uur per dag die dingen in elkaar zet krijgt een paar centen en zo de rest van de keten,tot jij €5.- voor het klokje betaald.

Groeten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit heeft te maken met het aspect omzetsnelheid.

In de handel geldt vaak de 80-20 regel.

80% van het assortiment bepaald 20% van de omzet of andersom.

Als 20% van je assortiment bestaat uit artikelen als zo´n horloge levert je dat 80% van je omzet. Als 80% van je omzet kleine winsten levert kan dit meer opleveren dan 20% met een hogere winstmarge. En vise versa.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vroeger was een horloge een bezit. Je kreeg dat als je bijv. geslaagd was voor de middelbare school. Nu hebben kinderen die nog geen eens klok kunnen kijken er al één. Iets oudere kinderen hebben er meerdere, want je horloge moet tenslotte wel bij je outfit passen. En als het horloge het niet meer doet, gooi je het gewoon weg. Slechts een enkeling heeft nog geld over voor kwaliteit en duurzaamheid. De meeste horloges worden in lagelonenlanden in grote massa's geproduceerd. Het gaat om de kwantiteit, niet om de kwaliteit. En waarom je er een batterij gratis bij krijgt? De eerste is meestal al leeg voor je thuis bent en als je een beetje pech hebt..... de tweede ook.