Wat houd 5D in?

Ik las ergens een stukje dat een park een 5D film wilde gaan laten draaien. Maar wat hiud 5D in?

Toegevoegd na 28 seconden:
hiud = houd

Toegevoegd na 2 minuten:
Bestaat er dan wel 5D, want wat houd 4D dan in?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
14.8K

Het beste antwoord

Hier wordt het uitgelegd.

Toegevoegd na 1 minuut:
4D Bewegende stoelen.
5D Geur en wind
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

5D houdt niks in, het is een loos begrip. 4D zou nog kunnen als je tijd als dimensie mee telt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier heb je ook wat antwoorden.
http://filosofie.hyves.nl/forum/726818/4XoD/Wat_is_5D/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vierde dimensie is een extra onafhankelijke verplaatsingsrichting in de ruimte.

Tijd is te interpreteren als een vierde dimensie (zie ruimte-tijd); een andere mogelijkheid is het opvatten van de vierde dimensie als een extra ruimtelijke dimensie, die voor driedimensionale wezens, zoals de mens, niet waarneembaar is. Er wordt daarom wel gezegd dat het derhalve wetenschappelijk niet mogelijk is om aan te tonen dat een vierde ruimtelijke dimensie al dan niet zou kunnen bestaan.

Wat dus betekent dat 5D alleen mooi klinkt, een bioscoop kan geen 5D films draaien. Het klinkt alleen mooi, het zullen dus 3D films zijn met bijvoorbeeld bewegende stoelen en geur en wind zoals degene voor mij noemde. Helaas is dat een hele mond vol dus kiezen ze voor een 5D film. Onzin dus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het houdt in, dat de exploitanten van de bioscoop proberen om met technisch-geavanceerd-klinkend gekakel in de leegte proberen je ervan te overtuigen dat je in hun tent een unieke ervaring zult beleven.

Een doek blijft een oppervlak, en per definitie tweedimensionaal. Middels optisch bedrog is het nog voor elkaar te krijgen je hersenen het tweedimensionale te laten ervaren als driedimensionaal. Alle extra D's zijn onzin - er zullen best interessante toevoegingen zijn in de zaal, maar geen extra dimensies op het doek, of in de manier waarop je hersenen de beelden op het doek ervaren - je hersenen zijn tenslotte behoorlijk gehardwired voor driedimensionaal op z'n hoogst.

Als je beweging, geur, of tast (geweldig voor de XXX-bios, wat ik je brom) wil toevoegen, noem het dan zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ervaar je de 4e D niet tijdens de 3D film? De tijd(4e dimensie
loopt toch door tijdens de film?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt een beetje aan de film, natuurlijk. Bij sommige films lijkt het alsof ze direkt klaar zijn, dan ervaar de de tijd niet. Ik probeer mijn cinematische uitstapjes tot dit soort films te beperken, vandaar misschien een ietwat vertekend beeld. Echter, soms tref je het niet, en beland je in een film waarin de vierde dimensie maar al te nadrukkelijk aanwezig is. Blijkt achteraf dat de film 80 minuten geduurd heeft, heb je voor je gevoel 80 jaar in de stoel doorgebracht. Maar zo ga je je films toch niet aanbieden? "Komt dat zijn! Een film die zo saai is, zo slecht, dat we de overduidelijk ervaren vierde dimensie als verkooppunt gaan gebruiken!" Als ik zo'n advertentie zie, denk ik: "Nee, dan kijk ik liever nogmaals Plan 9 From Outer Space." En dat zegt wat.