discipline die met behulp van wetenschappelijke methodes het bestaan en de oorzaken van psychische vermogens onderzoekt, alsook de mogelijkheid van een leven na de dood. De status van parapsychologie als wetenschap blijft onderwerp van controverse. Veel wetenschappers beschouwen de parapsychologie als pseudowetenschap omdat zij er na honderd jaar onderzoek niet in slaagt om haar claims over het bestaan van psychische vermogens waar te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aanvulling op vahel:

De parapsychologie onderzoekt of een psychisch, mentaal en een energetisch proces tussen mensen en waarnemingsvormen kan bestaan die niet met de normale zintuiglijkheid te verklaren zijn.

De parapsychologie is een jonge wetenschap. Ze is in 1882 ontstaan uit de in Engeland opgerichte Society for Psychical Research (SPR). Deze studievereniging stelde zich aanvankelijk ten doel wetenschappelijk onderzoek te doen naar het voortbestaan na de dood.

Eeuwen van onderzoek naar wonderen hebben de katholieke kerk een schat aan informatie omtrent paranormale verschijnselen opgeleverd.
De katholieke wetenschappers die dergelijke gevallen onderzochten zouden zichzelf de eerste parapsychologen hebben kunnen noemen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
para betekent boven in het latijns.Het betekent dat het verder de psychologie onderzoekt waar de reguliere psychologie zijn grenzen of plafond heeft gezet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lees de boeken van Professor TEn Haaf, die met een oprechte wetenschappelijke wil geprobeerd heeft die psychische vermogens aan te tonen.

Maar ik denk dat we op dit moment nog steeds niet verder zijn dan de constatering, of het vermoeden dat er meer is tussen hemel en aarde.

Een tijdlang is Ten Haaf in de media aanwezig geweest, en ineens was hij verdwenen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het woord parapsychologie is samengesteld uit het Griekse voorzetsel para (dat 'naast' of 'bij' betekent) en het woord psychologie of zielkunde. De parapsychologie is een wetenschap die zich bezig houd met verschijnselen die niet passen in het gangbare natuurwetenschappelijke en psychologische mens- en wereldbeeld: paranormale verschijnselen. Paranormale verschijnselen zijn dus verschijnselen naast (para) het normale. De parapsychologie onderscheid psychische verschijnselen zoals telepathie en helderziendheid, en fysische verschijnselen zoals psychokinese. In een volgend artikel zal ik hier op terug komen.

Lees meer hierover op onderstaande site:

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/spiritueel/4826-wat-is-parapsychologie.html