hoe is t roken van tabak eigenlijk begonnen?

wanneer zijn we begonnen met roken en wat maakte t zo'n succes?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Voor de oorspronkelijke bewoners van het Amerikaanse continent is het roken van tabak al zeer lang een onderdeel van de cultuur. Van de Maya's is bekend dat ze rond het jaar 500 al rookten.
Aan het einde van de 15e eeuw kwam Christoffel Columbus als eerste Westerling in contact met de tabaksplant. Op 6 november 1492 zette hij twee Spanjaarden, Rodrigo de Jerez en Luis de Torres, aan wal op het eiland Guanahana op de Bahama's. Tot hun verbazing zagen zij dat de bewoners van het eiland gedroogde opgerolde kruiden rookten.
Vooral De Jerez vond dit een interessant gezicht, en terug in Spanje in zijn geboortestad Ayamonte liep hij ostentatief op straat te roken. Hij werd prompt opgepakt op verdenking van tovenarij. Het duurde zeven jaar voordat hij zijn onschuld kon bewijzen en werd vrijgelaten. Een en ander kon niet voorkomen dat de gewoonte zich sindsdien over Europa en verder over de wereld verspreidde.

Hoe lang er al door de mens gerookt wordt, is een vraag die waarschijnlijk nooit exact beantwoord zal kunnen worden. De prikkelende en genotvolle werking van de tabaksplant was aanvankelijk slechts bekend bij volkeren die leefden in gebieden waar de plant groeide, zoals Zuid- en Midden-Amerika. De oudst bekende afbeeldingen van rokende Maya-Indianen gaan terug tot zo'n 300 jaar na Christus! Europa maakte pas kennis met het roken van tabak, nadat Columbus in 1492 Amerika ontdekte.

Archeologen hebben voorwerpen opgegraven die laten zien dat honderden jaren voor onze jaartelling daar al gerookt werd. Tabak werd gerookt, gesnoven en gepruimd. Toen Columbus in 1492 Amerika ontdekte heeft hij tabak naar Europa gestuurd. Vanuit Portugal en Spanje is tabak ook in Nederland terechtgekomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
we dachten hetzelfde.. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of lazen het zelfde, Je miste alleen stukje :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
indd:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank u

Andere antwoorden (4)

Indianen zijn er mee begonnen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de oorspronkelijke bewoners van het Amerikaanse continent is het roken van tabak al zeer lang een onderdeel van de cultuur. Van de Maya's is bekend dat ze rond het jaar 500 al rookten. Aan het einde van de 15e eeuw kwam Christoffel Columbus als eerste Westerling in contact met de tabaksplant. Op 6 november 1492 zette hij twee Spanjaarden, Rodrigo de Jerez en Luis de Torres, aan wal op het eiland Guanahana op de Bahama's. Tot hun verbazing zagen zij dat de bewoners van het eiland gedroogde opgerolde kruiden rookten. Vooral De Jerez vond dit een interessant gezicht, en terug in Spanje in zijn geboortestad Ayamonte liep hij ostentatief op straat te roken. Hij werd prompt opgepakt op verdenking van tovenarij. Het duurde zeven jaar voordat hij zijn onschuld kon bewijzen en werd vrijgelaten. Een en ander kon niet voorkomen dat de gewoonte zich sindsdien over Europa en verder over de wereld verspreidde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Zeven jaar cel voor het opsteken van een sigaret - wauw!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
andere tijden....
Ongeveer 300 jaar geleden is tabak vanuit Zuid Amerika in Europa gekomen. De indianen roken het al eeuwen, maar niemand weet precies hoe lang er al wordt gerookt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is begonnen bij de indianen"lekker een vredespijpje roken"zouden ze nu ook moeten doen. Ook beter voor de horeca!!!!!!!!