Hebben zonnebrillen met gepolariseerde glazen echt een beter zicht?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Ja, gepolariseerde glazen in zonnebrillen zorgen voor beter zicht.

Dat komt doordat licht dat wordt gereflecteerd, over het algemeen gepolariseerd is. Een gepolariseerd glas is in staat heel specifiek dat gereflecteerde licht vrijwel volledig weg te filteren, terwijl al het andere licht slechts gedeeltelijk wordt verzwakt (afhankelijk van de donkerte van de zonnebril).

Zie de plaatjes van het strand in de eerste Bron.

Kijk ook eens naar de plaatjes van de kikker in de tweede Bron: zonder gepolariseerd glas zie je voornamelijk spiegelend water, met gepolariseerd glas zie je plotseling de hele kikker.

In het verkeer komen veel reflecties van horizontale, of ongeveer horizontale, vlakken. Juist die reflecties, die het zicht op de rest van de situatie behoorlijk kunnen hinderen, worden heel efficiënt weggefilterd door een zonnebril met gepolariseerde glazen.

Toegevoegd na 53 seconden:
(In de eerste Bron staan de plaatjes helemaal onderaan de pagina.)
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Polaroid zonnebrillen vinden toepassing bij het uitschakelen van hinderlijke reflecties. Zonnebrillen maken gebruik van een polaroid die zo opgesteld staat dat het dit soort licht opvangt zorgen ervoor dat
weerkaatst licht wordt tegengehouden. Hiervoor wordt verondersteld dat de dragers van de zonnebril rechtop staan wanneer ze naar bijvoorbeeld water kijken. Daarom wordt het filter horizontaal in de bril gezet om schitteringen te blokkeren.

Bij rechtop staan van de gebruiker zorgt een polaroid zonnebril dus voor beter zicht.