Een groep Australische wetenschappers heeft een aantal prehistorische diersoorten ontdekt. De beesten leven onder het Great Barrier Reef. De onderzoekers gebruikten een camera die geschikt was voor de extreem donkere oceaanbodem.

De dieren leven op 1400 meter onder zeeniveau, waar geen zonlicht kan komen. Onder de nieuw ontdekte beesten bevindt zich onder meer een prehistorische haai.

Behalve dat het natuurlijk enorm fraaie plaatjes oplevert, waarvan hieronder enkele voorbeelden, had het onderzoek ook nog praktisch nut. Onderzoeksleidster Justin Marshall meldt dat het onderzoek nodig was vanwege recente ongelukken waarbij olie in het Great Barrier Reef terechtkwam en vanwege de opwarming van de aarde. Hierdoor wordt het gebied, wat uitgestrekt gaat over 345.000 vierkante kilometer, bedreigd.

De camera zal nu naar de Golf van Mexico gaan, om daar de diepzee te onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ja op de bodem van de oceaan zijn er tientallen nieuwe dieren gevonden

Toegevoegd na 41 seconden:
Onderzoekers hebben al meer dan 17.650 nieuwe dieren ontdekt in de diepzee. De Census of Marine Life doet al bijna 10 jaar onderzoek. De dieren leven dieper dan 200 meter in totale duisternis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja.
Een aap is het laatste zoogdier: Rhinopithecus strykeri.
http://www.goeievraag.nl/vraag/apensoort-myanmar-gevonden.99943

http://www.goeievraag.nl/vraag/diersoorten-gemiddeld-jaar-gevonden.99941
Om de drie dagen wordt er één diersoort gevonden in het Amazone gebied, wat neerkomt op 1200 de laatste tien jaar.

Dan hebben ze in de diepzee ook nog 17.650 nieuwe dieren gevonden de laatste tien jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoopjes!

Een eind 2008 gehouden expeditie naar de ongerepte, dichtbeboste binnenlanden van Papoea-Nieuw-Guinea heeft spectaculaire resultaten opgeleverd. Volgens de natuurbeschermingsorganisatie Conservation International troffen de wetenschappers ongeveer vijftig nieuwe diersoorten aan. Een van de opvallendste ontdekkingen was een tot nu toe voor de wetenschap onbekende boomkikker. Deze kikkersoort is perfect aangepast aan het leven in een waterrijke omgeving. Het vrouwtje legt haar eieren onder een rots in een stromende rivier en de kikkervisjes zijn in staat om zich met hun mond stevig vast te zuigen aan een rotsblok. Verder troffen de wetenschappers onder meer ook nog diverse springende spinnen, een gestreepte gekko en een minuscule, tjirpende kikker aan. In totaal trof het expeditieteam zo’n zeshonderd verschillende diersoorten aan in de beboste hooglanden van het eiland. Het is erg belangrijk om deze wouden ook te preserveren voor toekomstige generaties, en niet alleen om de talrijke zeldzame en unieke dieren te beschermen. De bossen nemen jaarlijks ook enorm veel koolstofdioxide op en kunnen zodoende een belangrijke rol spelen bij de bestrijding en indamming van het broeikaseffect.