Waarom stoppen vogel liefhebbers vogels in kooien?

Als ik ergens van hou is het van vogels. maar ik zou ze nooit in een kooi willen doen. ik vind dat vreeselijk.
ik sta vroeg op om naar buiten te gaan om ze te horen zingen. dat is het mooiste wat er is. vind ik.
het doet mij verdriet als een vogel in een kooi zit.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
9.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind het ook altijd een beetje gek: het symbool van vrijheid in een kooitje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dikke dikke +!!!!!

Het beste antwoord

Ik ben zelf ook gek op vogels. De manier van vliegen, de kleuren, de bewegingen alles fascineert me.

Enkele jaren terug heb ik twee parkieten aangeschaft. Ik heb deze vanaf het begin vrijheid gegund. Wanneer ik thuis ben staat het deurtje van het kooitje open. Ze kunnen gaan wanneer ze willen EN ze gaan vanzelf ook weer terug. Dus... dwz dat ze het als hun huisje zien en het er wel naar hun zin hebben.

Het is immers belangrijk voor de conditie voor vogels dat ze lekker rond kunnen vliegen. Ik zie echt aan ze dat ze genieten, vrolijk zijn en elkaar meer waarderen. Want tja... die twee in de kooi kunnen soms ook wel bek vechten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Ja, dat is inderdaad een schrijnende misstand. Maar vergeet niet dat het vaak in relaties net zo gaat. Dus het zit in de mens ingebakken. Waar je van houdt stop je in een kooitje. Desnoods van goud....
14 jaar geleden
zodat ze ze kunnen verzamelen en ervan kunnen genieten en tegen anderen kunnen zeggen hoe mooi ze zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vergeet niet, dat de meeste vogels, die in een kooi zitten, in kooien gekweekt zijn, dat kan alleen maar als deze vogels zich optimaal voelen in deze kooi.
Ze weten niet beter dan dat hun wereld is, hij weet niets van die andere vrije wereld
Een vogel in gevangenschap leeft wel 5 tot 10 keer langer als de vogel in het wild.
Als je deze vogels weer zou los laten, zouden de meeste binnen een week opgegeten of gestorven zijn door gebrek aan goed voedsel.
Ik heb hier bij mij thuis Australische rosella's, die heb ik zelf gekweekt, ze hebben een zeer ruim hok, kunnen goed vliegen, krijgen alles wat ze nodig hebben, het mannetje begint te zingen, bij het licht worden tot aan de avond, als hij mij ziet, wordt hij helemaal blij en gaat vanalles fluiten, hij heeft Australië nog nooit gezien en kan het ook niet missen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar ze zullen zich nooit echt optimaal kunnen voelen, omdat ze hun natuurlijke gedrag (afstanden vliegen) niet kunnen vertonen. Als ze eenmaal in gevangenschap geboren zijn, kan je ze misschien niet meer loslaten. Maar we kunnen wel zorgen dat er geen in gevangenschap geboren worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@eddijst: mooi antwoord. +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plus.
Goed antwoord.
Alles is relatief........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Fynnya
Er worden nog steeds dieren gefokt voor hun bont, dat we echt totaal niet nodig hebben.
Er worden nog steeds koeien gefokt voor de melk, dat niet gezond voor ons is.
Er worden nog steeds dieren gefokt voor hun vlees, terwijl we best zonder kunnen.
Er worden nog steeds kippen gefokt voor de bioindustrie, omdat we voor een ei, niet meer willen betalen en er drie kippen op een vierkante meter moeten leven!
Er worden nog steeds varkens gefokt, dicht op elkaar in donkere hokken, omdat we goedkoop vlees willen. En er worden nog steeds vogels gefokt, onder de meest idiale omstandigheden, anders zouden ze ook niet broeden en jongen kunnen groot brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarvoor dient dat dan ed, het fokken van vogels. Dient dat iets terwijl we best zonder kunnen? Fok jij de vogels zodat zij het leven krijgen en het leven kunnen leven, of fok jij de vogels voor jezelf en je eigen vermaak? Welke vermaak is dat dan als dat zo is? Net zoals honden, katten, cavia's en konijnen gefokt worden. Ik snap het ook niet helemaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We gaan nu steeds dieper de discussie in.
Ooit zijn huisdieren alleen bedoelt als ze ook ons van dienst kunnen zijn.
Een hond stond heel vroeger voor de hondenkar, hij moest werken en nog staan honden voor een slee, ook daar moeten ze werken, of hij moest het erf bewaken.
Een paard was vroegen een dier voor de boer om mee te ploegen enz. en niet om voor de lol op te rijden.
Een koe zorgde voor melk, boter, kaas, leer, vlees enz.
Kippen zorgde ook voor voedsel.
Vissen zorgde voor hoogwaardig voedsel.
Toen de mens zich verder ging ontwikkelen en zich steeds bewuster werd van de natuur om zich heen, begon men dieren te verzamelen, om er van te leren (dierentuinen)
om proeven mee te nemen, dus ook om van te leren,
om te bestuderen, dus ook om van te leren, om er mee te fokken en daarna weer uit te kunnen zetten in de natuur.
Zo ontstonden de liefhebbers van deze dieren en het bewust fokken er van was geboren, mede door alles wat de mens ondertussen geleerd had.Maar deze mens wil niet, of kan niet de hele wereld over reizen om tropische vissen te zien, koralen, exotische dieren, vogels enz.
De mens wil ze gewoon thuis hebben, om er als natuurliefhebber van te kunnen genieten, het is dus ook het willen bezitten van dieren, maar het geeft ook vaak intense vreugde aan de mens in deze afstandelijke wereld.
En al deze dieren waren toch al gefokt in gevangenschap en weten niet beter, dus het stapje was erg klein.
Ondertussen is er geen weg meer terug, gefokte dieren kunnen vrijwel nooit meer terug de natuur in, we kunnen onze honden en katten wel los laten, maar dat gaat niet meer, dat zou juist zielig en dieronvriendelijk zijn, dus niet meer fokken?
Dan neem je heel veel vreugde weg bij de toch al eenzame mens, er goed mee omgaan is nog de beste optie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja er goed mee omgaan. Ik het opzichte van jouw verhaal ben jij en ik ook gefokt. Zijn wij ook een onderdeel van dat geheel. Echter wij (jij en ik dus) willen graag ons eigen leven leiden. Niet dat ons leven voor ons wordt geleidt. In dat opzicht vind ik ook hoe met de dieren omgegaan moet worden. Dat een dier wordt gefokt zodat hij zijn leven kan leiden. Niet dat hij wordt gefokt voor de dienst van een ander.
Dit zou voor mij de basis zijn om op zoek te gaan wat nu een goede optie is om er goed mee om te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat met de mens toch eigenlijk het zelfde als met de dieren, we worden ook massaal weg gestopt in flatgebouwen en kantoren, we wonen met miljoenen in op elkaar gepropte steden, amper frisse lucht krijgende.
We werken met honderden zoniet duizenden in fabrieken, ver weg van de natuur waar we eigenlijk in thuis horen en tegen de avond kruipen we weer weg in onze kunstmatige holletjes, die lekker warm en droog zijn en ondertussen gaan we in rap thempo door met kindjes fokken, die we daarna weer massaal wegstoppen in scholen, terwijl ze echt toch liever aan het strand,of in het bos zouden willen lopen.
gek hoor, maar als je het zo bekijkt, zijn sommige dieren in hokken nog beter af.
Mensen stoppen vogels in een kooi omdat ze niet van vogels houden maar van zichzelf. Zij vinden het leuk om naar de vogels te kijken/luisteren dus zij ontnemen de dieren hun vrijheid, om tegemoet te komen aan hun eigen (zwaar egoïstische) verlangens.

Toegevoegd na 4 minuten:
En om te zeggen dat een vogel iets niet mist omdat hij het nooit heeft meegemaakt, vind ik persoonlijk geen goed argument. Er zijn zat dingen die je kan missen ook al heb je ze nog nooit meegemaakt. En dat een vogel langer leeft in gevangenschap dan in het wild, wil niet zeggen dat hij het ook leuker vindt. Als je een mens opvoedt in gevangenschap, weet hij ook niet beter, maar dat wil niet zeggen dat het niet tegennatuurlijk of onmenselijk zou zijn om dat dan maar te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit pure egoisme voor zichzelf! Laat die beestjes lekker in de natuur waar ze thuishoren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stuur dan alle honden, katten, legkippen, mestkalven, fokvarkens, melkkoeien, kistkalveren, lammetjes, etc. etc.
maar allemaal de natuur in.
Mijn theorie:
Je hebt 2 onderdelen van het fenomeen liefde, ik weet niet of daar namen voor zijn, dus ik noem het maar even 'nemende liefde' en 'gevende liefde', bij gebrek aan een beter woord.
'Nemende liefde' is net als houden van pannenkoeken, je geniet er zelf van, en daar is het op gericht. Zo kan je ook houden van een persoon of een vogel, je voelt je gelukkig als je hem/haar ziet. Gevolg van deze liefde is dat je diegene bij je wilt hebben, omdat jij daar gelukkig van wordt, ongeacht of die ander dat wel fijn vindt.
'Gevende liefde' is dat je wilt dat die ander gelukkig is, gevolg daarvan is dat je diegene zal laten vertrekken als diegene daar gelukkig van wordt, ook als dat jou ongelukkig maakt.
Voor voorwerpen (lekker eten, leuke muziek, mooie kunst aan de muur) voelen we vooral 'nemende liefde', voor mensen en dieren vaak een combinatie van 'nemende' en 'gevende'.
En zolang het een combinatie is, is er ook niks mis met het 'egoïstische' aspect van de 'nemende liefde', niks mis met dat je vooral bij diegene wilt zijn omdat je daar zelf gelukkig van wordt, zolang je maar genoeg rekening houdt met de belangen van de ander.
Bij mensen die van vogels houden en ze opsluiten, is denk ik het probleem dat de balans tussen 'gevende' en 'nemende' liefde veel te ver doorslaat richting 'nemende', of de 'gevende' zelfs afwezig is.
En dan wordt het wel een probleem, omdat wat fijn is voor jou zeer vervelend kan zijn voor de ander, zoals bijvoorbeeld dat opsluiten van vogels.

Het komt overigens vaker voor: mensen die hun partner manipuleren om telkens thuis te zijn bij hen ipv ook eens iets leuks met vrienden te doen, mensen die zeggen van dieren te houden maar wel bioindustrie-vlees eten of bont dragen, beide voorbeelden van vooral zelf willen genieten ipv de ander waar je van houdt ook gelukkig te willen maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om er mee te kweken. Het broedproces van dicht bij te kunnen meemaken en ervan te leren. Om prijzen te winnen met vogels op tentoonstellingen.
Daarom stoppen veel mensen vogels in kooien.

Natuurlijk? Nee natuurlijk niet. Echter in ieder geval komen die vogels ook geen natuurlijke vijanden tegen.
Een vogel die in het wild geboren wordt, moet nog maar zien dat hij groot wordt. En dat hij een tijd blijft leven.

Zielig in een kooi? Misschien wel. Misschien weet die vogel ook niet beter. Het is ook maar net hoe jij er tegenaan kijkt.

Ik vind twee goudvissen in een kom minstens net zo zielig.
En die hond die het grootste deel van de dag bij zijn baasje op een flat woont? Is dat dan niet zielig? Zou dat beesie niet gelukkiger zijn in een assiel waar hij elke dag op een grasveldje met soortgenoten kan spelen?

En is dat paard van de kinderboerderij wel gelukkig? Heeft geen soortgenoten in de buurt, en moet elke dag om 16.00 de stal in, terwijl de paarden van de boer met soortgenoten lekker in de wei mogen blijven.

Hamsters, slangen, hagedissen, noem maar op.
In een kooi doen zielig?
Het is maar net hoe jij er naar kijkt en waar jij de grens legt.

Toegevoegd na 53 seconden:
Goeie vraag trouwens!

Toegevoegd na 5 minuten:
Denk dat die kooivogels het over het algemeen ook beter hebben dan bijvoorbeeld kippen in een legbatterij.
Dat zijn uiteindelijk ook vogels, en veel mensen kopen daar zonder enig gewetensbezwaar de eieren van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima antwoord.
Ik had mijn antwoord niet hoeven schrijven,
als ik eerst dat van jou gelezen had........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je compliment, maar haal jezelf niet onderuit.
Ieder antwoord is een gift voor de vraagsteller.
De vraagsteller zelf, bepaald uiteindelijk welk antwoord het meest waardevol is.
Dierenliefde?

Alles is relatief.
Vogels die daarvoor gekweekt zijn, die weten niet beter.
Waarom houden wij huisdieren?
Allemaal gedegenereerde wilde beesten, hoor, van oorsprong.
Je stuurt je hond toch ook niet het bos in. Waarom zou je dat met vogels wel moeten?

Je vind een vogel in een kooi verdrietig.
Vind je een hond met een jasje en een zonnebril niet verdrietig?

We vinden het goed dat allerlei dieren mishandeld worden om ons vlees te laten eten.
Is dat niet veel verdrietiger?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het simpel is de kooi het huisje van de vogeltje. Je kan ook normale huisje voor hem maken maar dat is dan niet zo leuk voor de vogel. Een donker huis vogel ziet niks, jij ziet hem niet.. Daarom hebben ze het kooitje uitgevonden. Voor vogels is het huisje. En voor mensen is het een cel, een bak. Je moet niet zo er naar kijken.. Het is gewoon prachtig huisje voor vogels.. Mijn parkiet vlieg wel eens rond in het huis. En dan gaat die weer vanzelf naar zijn kooi. Niks mis mee hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen doen dat. Raar gedrag eigenlijk.
Tja, stel het voor alsof het jezelf overkomt.. Je zit in een kooi, dus niks of niemand kan je raken, geen enkele vijand.. maar ook geen vriend. Je verlangt naar iets, maar je weet niet eens naar wat of waarom.
Volgens mij krijg je daar enorme stress door. Maar in zo'n kooitje weet je wel zeker dat 'die gemene roofvogel' je nooit zal krijgen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kun je een vogel "liefhebben" als hij weg kan vliegen.
In de kooi dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zelf heb ik een grasparkiet (en een kooi) maar ik gebruik de kooi als een soort vogelhuis. hij zit nooit op slot en de parkiet kan er in en er uit wanneer hij wil. hij gebruikt het als slaap plek en als eet plek soms hebben ze ook gewoon een beetje privacy nodig een dan gaan ze naar hun kooi en als ze lekker rond willen vliegen dan doen ze dat. en vergeet niet dat alle vogels die als huisdier gehouden worden ook in kooien zijn gekweekt sterker nog wilde vogels (of andere dieren) als huisdier houden is illegaal. dus die beestjes weten niet beter. als ik mijn grasparkiet nu uit het raam zou vrijlaten is hij binnen 24 dood want ze weten niet waar ze het eten moeten zoeken een het woord roofdier of vijand kennen ze niet dus als ze wel kunnen eten worden ze gewoon gepakt door een ander dier.

met vriendelijke groet.