Is er een manier om van dylekstie af te komen

Ik heb dylekstie en ik wil er graag van af, nu weet ik dat je via wrts worden kan leeren. maar heeft het ook nut als je daar worden die je steeds verkeert tiept op te oevenen, zodat je dylekstie minder woord (kwaa schrijven)

Toegevoegd na 1 minuut:
het hoevt niet helemaal verholpen te woorden, dat kan niet

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind het niet erg hoor casp

Antwoorden (5)

Van dyslexie kom je nooit helemaal af. Het is een 'hersenafwijking' wat zich niet hersteld. Dyslecten denken op een andere manier, wat op zich helemaal niet nadelig is. Je moet leren het in te passen in je leven.

Omgaan met dyslexie wordt wel met de jaren makkelijker. Door ervaring en oefening leer je het verbale beter te beheersen.

Je hebt het verbale en performale deel van de intelligentie. Het verbale deel is bij dyslecten vaak veel minder ontwikkeld. Maar het performale deel daarentegen is vaak erg sterk ontwikkeld. (herkenning van beelden, patronen, doolhoven, puzzels enz.) Hierin ligt dus de kracht van de dyslect.

In jouw geval zou ik adviseren om veel te lezen. Ik weet hoe zwaar dat is voor je, maar neem boekjes met plaatjes, dat maakt het veel makkelijker en leuker om te lezen. Dyslecten zijn beelddenkers, zij kunnen een woord pas goed onthouden als ze het zien in combinatie met een plaatjes.

Wees gerust, door veel oefenen zal het minder worden. Ik heb een kennis die Universiteit heeft gedaan met zware dyslexie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is belangrijk om zeer veel te gaan lezen. Ik zie aan je schrijfstijl dat die vooral is gebaseerd op hoe je de woorden hebt gehoord. Als je maar boeken blijft lezen (maakt niet uit als het langzaam gaat), dan zal jij uiteindelijk onthouden hoe die woorden geschreven worden en een (redelijk) normaal leestempo verkrijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee onmogelijk, daar word je mee geboren en daar ga je ook mee dood... (tekst van een liedje van de (nieuwe) Snaar)...

Maar je kunt er zelfs arts mee worden... Als je echt wil dan kan dat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn van die cursussen voor mensen die niet goed kunnen schrijven. Misschien kunnen ze je daar de gouden tip geven. Dyslexie ontstaat veel doordat linkshandigen op school rechts moeten leren schrijven, dan raakt er in de hersenen iets in de war.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een vriendin van mij was jaren geleden lerares op een ""typschool"" en zij ontdekte dat veel oefenen met het typen absoluut de leesvaardigheid en spelvaardigheid van dyslectische personen deed verbeteren.
Iedereen heeft dingen waar hij/zij minder goed in is. Met veel oefenen kunnen dingen verbeteren. Verdwijnen is niet gegarandeerd.
Dus blijf maar lekker achter de computer zitten, en laat het spellingscontroleprogramma er maar langs gaan.