Een abacus kan ook een vlakke stenen dekplaat aan de top van een klassiek kapiteel zijn.
De abacus wordt meestal, in tegenstelling tot het kapiteel, zonder versiering uitgevoerd.
De belangrijkste functie van een abacus is het voorzien van een groter oppervlak voor het dragen van een architraaf of een boog.
In de Toscaanse en Dorische stijl is de abacus meestal vierkant uitgevoerd, in andere stijlen is de abacus afgerond uitgevoerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een oud chinees telraam, met gekleurde kraaltjes

Toegevoegd na 3 minuten:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Abacus_%28rekentuig%29
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een jongen,die niet goed kan spellen en een (natte kussen lustige)tante heeft.
Telkens als tante op bezoek komt,denkt hij: Aba,cus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het huidige onderwijs is een abacus een vertikaal rekenrekje met drie of 4 gebogen, poortvormige ijzers met aan iedere rail 20 kraaltjes. onder de poortjes staat een plankje zodat je alleen de getallen ziet waar je mee rekent.
Iedere rij vertegenwoordigt een rekenkundige hoeveelheid.
Van rechts naar links zijn dat: eenheden, tientallen, honderdtallen (en eventuele duizendtallen).
Heel kort door de bocht reken je eerst de som uit en daarna worden alle kraaltjes op een rail ingewisseld zodat op iedere rij maximaal negen kraaltjes staan.
Daarna is de som gewoon af te lezen.
Deze abacus is afgeleid van het chinese telraam, dat een stuk ingewikkelder is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De abacus, ook wel een telling frame, is de berekening van een instrument dat wordt gebruikt voornamelijk in delen van Azië voor het uitvoeren van rekenkundige processen. Vandaag zijn abacuses vaak geconstrueerd als een bamboe frame met kralen schuiven over draden, maar oorspronkelijk waren bonen of stenen verplaatst in groeven in het zand of op tabletten van hout, steen of metaal. De abacus in gebruik was eeuwen vóór de vaststelling van de schriftelijke moderne cijfer systeem en wordt nog steeds veel gebruikt door kooplieden, handelaren en griffiers in Azië, Afrika en elders.