In 1487 lukte het de Portugezen om als eerste het plaatsje ' Kaap de Goede Hoop' te bereiken, dit lag helemaal in het uiterste puntje van Afrika. Op Kaap de Goede hoop lag de handel met Indie open. Daar verdienden ze een hoop geld mee. Nu haalden de Portugezen namelijk zelf de peper en andere specerijen zelf, en dat was een stuk goedkoper dan via tussenhandelaren. Als het via tussen handelaren ging, dan werd het allemaal heel duur voordat het in Europa aankwam, omdat dan veel mensen er geld aan wilden verdienen. Dit kregen meer regeringen van andere landen door, enzo gingen zij ook handel drijven met Indie. Dit leidde tot veel concurentie. In 1595 lukte het de zeevaarders Houtman ( 1571-1627 ) en Keyser ook om Kaap de Goede Hoop te bereiken, en zo gingen ook de Nederlanders handel met Indie dijven. Omdat de NEderlanden nog steeds in oorlog met Spanje was, konden ze het geld van de winst met de handel van Indie goed gebruiken.

Toegevoegd na 2 minuten:
lees het verhaal op onderstaande link veder
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Andere landen die uit waren op overzeese gebieden zoals de Engelsen, Portugezen, Spanjaarden, Fransen en Belgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Piraten, die maakten dezelfde buit als de VOC-schepen... De Portugese piraten bijvoorbeeld... Maar in feite waren de VOC-gangers net zulke piraten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooral de Engelsen en de Portugezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aanvankelijk hadden de Portugezen, Engelsen en Spanjaarden vergelijkbare organisaties, maar op den duur slaagde de VOC erin het alleenrecht te handhaven in de Indonesische archipel en waren er dus geen concurrenten meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Engelsen en de Hollanders(protestant) vochten samen tegen de Spanjaarden en Portugezen(katholiek) en pakten veel van hun buitenlandse bezittingen, met name in het oosten en Afrika.
En later vochten de Engelsen en de Hollanders vele oorlogen uit voor de controle over de overzeese handel.