De aarde ontstond ongeveer 4600 miljoen jaar geleden. Toen zat alles nog aan elkaar vast en was er één groot stuk land. Ongeveer 200 miljoen jaar geleden ging het land langzaam scheuren maar er ontstond nog geen oceaan. Ongeveer 65 miljoen later ging het tussen Zuid-Amerika en Afrika enorm veel scheuren en toen ontstonden er al twee oceanen: de Atlantische oceaan en de Indische oceaan. Ongeveer 125 miljoen later ontstond de Noordelijke IJszee en dat is de kleinste oceaan. Omdat de Noordelijke IJszee de kleinste oceaan is noemen we het een zee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar komt het water vabndaan dan?
Om een zee te creëren heb je water nodig, volgens de laatste stand van de wetenschap, is het water hier gekomen door de inslag van kometen (vuile sneeuwballen van ijs en stof). Er is zoveel water op deze mannier aangevoerd dat alle laag gelegen delen hiermee zijn gevuld. En dat zijn nu dus de zeeën.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist. Kort geleden Discovery Channel gekeken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, hou mij hobbymatig bezig theoretische astrofysica.
Helemaal vanzelf...

Het water blijft in de laagste delen staan... Water is heel intelligent om de laagste delen van de aardbodem te vinden... En daar waar het water de laagste delen gevonden heeft, noemt men een zee of een oceaan, afhankelijk van de grootte...

Ze ontstaan nu nog steeds... De recente aardbeving in Chili is een beweging van de aardkorst zodanig geweest dat het water een andere vorm heeft moeten aannemen en massa grond en rots viel naar beneden en de zee werd ondieper op plekken, en wel zodanig dat de dag nu door die aardbeving een fractie korter is geworden, dus door die aardbeving is de aarde wat sneller om de as gaan draaien... Maar de zeeën ontstaan nu nog steeds, dus het werk is nog niet voltooid...

En het gaat nog steeds door dat ontstaan van de zeeën...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
proest