De naam woensdag is afgeleid van Wodans dag, het Germaanse equivalent van de Latijnse benaming Dies Mercurii: de dag van de god Mercurius, waar de planeet Mercurius zijn naam ook aan te danken heeft. De Germaanse god Wodan (Wotan|Woden) beschouwde men als dezelfde god als Mercurius.
Woensdag is de middelste dag van de week en hij heet in het Duits dan ook Mittwoch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
komt door de god die op die dag is gekomen; namelijk Wodan. (dat leer je op de basisschool al:D)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Woensdag
De Romeinse god naar wie de Romeinen de vierde dag van de week vernoemden, was Mercurius. Hij gold als god van handel en winst, van kooplui en reizenden. "Mercurius vereren zij als hun hoogste god", schrijft de Romeinse geschiedschrijver Tacitus, wanneer hij het heeft over de Germanen. Echter, echt duidelijke overeenkomsten tussen de Romeinse Mercurius en de Germaanse god waar Tacitus hier naar verwijst zijn er niet te vinden. Waarschijnlijk moeten we hier vooral de positie (belangrijkheid) van de Germaanse god zien als reden voor de gelijkstelling met Mercurius. De Germaanse god waar het hier over gaat is de god wiens naam in het Oudsakisch 'Wôdan' luidde. In het Oudengels sprak men van 'Wôden' en in het Oudnoors van Odhinn.
In Noorwegen is de naam van de vierde dag van de week vandaag de dag 'onsdag'. In Engeland spreekt men van 'wednesday' en de Friezen zeggen 'woansdei'. Maar ook ouder vormen zijn ons overgeleverd. De vierde dag van de week werd in het Oudnoors 'odinsdagr' genoemd. In het Angelsaksisch was de naam voor deze dag ooit 'wôdnesdaeg' en in het Oudfries 'wônsdei'. In het Oudnoors komt het woord 'ôda' voor, wat dol of waanzinnig maken betekent. Het Nederlandse woord 'woeden', met de betekenis 'woedend/razend/dol/waanzinnig zijn', was in het Oudsaksisch 'wôdian' en in het Angelsaksisch 'wédan'. Dit alles heeft betrekking op de extatische karakter van deze godheid, die zowel de krijgswoede, als de geestvervoering van dichters en tovenaars tot zijn domein heeft.