Soms dacht ik dat wel toen onze vorige kat sufjes naar een vlieg keek zonder dat het hem boeide ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dieren kunnen bijvoorbeeld een hersenbeschadiging krijgen, maar dat gaat vaak gepaard met lichamelijk letsel.
Ik kende een hond die een hersentumor had. Die reageerde soms agressief zonder aanleiding. Die hebben ze laten inslapen, omdat hij te onberekenbaar en gevaarlijk werd.

Voor dieren wordt na de geboorte vaak minder moeite gedaan om ze in leven te houden, dan voor mensen. Zo leidt zuurstof gebrek bij de geboorte vaak tot zoveel uitval van functies dat de dood het gevolg is. En dan hebben we nooit kunnen zien welke verstandelijke handicaps mogelijk het gevolg waren geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, de kat van mijn zus had een hersenafwijking. Kon niet mooi kruislings lopen, maar liep met links voor en achter tegelijk. Heel raar om te zien. Hij kon ook niet sierlijk springen, plofte als het ware ergens op. Ook zijn nagels uitslaan heeft hij nooit gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ooit een valse Golden Retriever meegemaakt. Dat is al niet normaal, maar die keek ook heel raar uit zijn ogen. Ik neem aan dat die een hersenafwijking had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja zelfs onze dwergpapagaai van jaren geleden bleek na zeer vreemd gedrag een hersentumor te hebben. Hij liet zich vallen met zijn snavel op zijn etensbakje maar at dan niet. Hij hij hing vanaf zijn stokje met zijn snavel op zijn etensbakje. Ik zat altijd met dikke tranen daar naar te kijken. Tot we naar de dierenarts gingen en de dierenarts concludeerde dat hij een handicap had hij wil naar het etensbakje maar het eten drong niet meer tot hem door. Helaas moest "Branie"een spuitje en dit was niet meer te genezen :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt een verstandelijke handicap wanneer je iets wil bereiken terwijl je daar onvoldoende hersens voor hebt. Alle mensen hebben zo'n beetje een verstandelijke handicap, dus waarom dieren niet. Trouwens mensen zijn ook dieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dieren met een verstandelijke gehandicap blijven in het wild meestal niet zolang leven omdat de moeder het diertje verstoot of het diertje kan niet in zijn eigen levensbehoeften voorzien. Wanneer mensen handen aan te pas komen, kunnen deze dieren in leven blijven maar of je ze er een plezier mee doet is een andere vraag...