Waarom krijg je jeukende bulten van brandnetels, maar niet van brandnetelthee of brandnetelsoep?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
4K

Het beste antwoord

De bladeren en stengels van een brandnetel staan vol met brandharen, die eruit zien als scherpe naalden. Deze brandharen hebben een zakje met mierenzuur. Wanneer je de brandharen aanraakt, breken ze af en komt het mierenzuur in de huid. Hierdoor krijg je een klein bubbeltje op je huid, als reactie op het mierenzuur.

Een brandnetel zal niet prikken als je hem van onderen vast neemt omdat de naaldjes schuin naar boven staan.

Wist je trouwens dat brandnetels heel goed zijn voor de spijsvertering. Af en toe een tasje brandnetelthee en/of brandnetelsoep zijn dus heel gezond.

De jeuk heeft dezelfde reden. Je lichaam reageert op het mierenzuur en daardoor begint het te jeuken.

Als je brandneteljeuk heb, dan kun je die jeuk wegkrijgen door er weegbree op te smeren. Deze plant vind je gemakkelijk in de natuur terug.

Door brandnetels te koken worden de brandharen onschadelijk gemaakt en heb je geen last meer van jeuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

brandnetels geven alleen aan(als ik het goed heb) de zijkant van het blad een vervelende ''prik'' af.

ook boven en onder het blad zitten van die ''stekels'' maar die worden allemaal weg gewassen.

dus dan heb je er geen last meer van.

(verbeteringen zijn welkom)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zit hem in de brandharen. Deze worden tijdens de verwerking van de brandnetel naat thee en soep onschadelijk gemaakt door het koken en eventueel drogen.

"Brandnetels worden gemeden door de mens omdat de brandharen van de plant bij aanraking zeer pijnlijk zijn. Aan de top van de knop van iedere brandhaar zit een weerhaakje dat bij aanraking in de huid vast komt te zitten. Daarbij breekt de knop van de brandhaar af en komt een mengsel van stoffen in de huid die de brandende en langdurig aanhoudende pijn veroorzaken. Ook ontstaan op de huid lichtere, jeukende bultjes, die netelblaren worden genoemd. Onderzoek uit 1849, 1947 en 1969 toonde aan dat de brandharen acetylcholine, histamine, serotonine en mierenzuur bevatten. Laatstgenoemde stof zou de belangrijkste veroorzaker van de pijn zijn. De afgelopen 100 jaar is weinig onderzoek verricht op dit gebied. Wat wel bekend is wordt gebaseerd op twijfelachtige referenties en kwalitatief slecht onderzoek. Of mierenzuur werkelijk de belangrijkste veroorzaker van de pijn is zal nader onderzocht moeten worden. Onderzoek uit 2006 toonde aan dat oxaalzuur en wijnsteenzuur waarschijnlijk de veroorzakers van de aanhoudende pijn zijn. Van acetylcholine, histamine, serotonine kon niet overtuigend worden aangetoond dat zij een belangrijke bijdrage aan de pijnlijke effecten leveren. Wat de histamine betreft is het zelfs onduidelijk of deze afkomstig is van de brandharen of uit de mestcellen in de huid. Wie gedwongen is een brandnetelstengel vast te pakken, kan dat het beste met een licht opwaartse beweging doen, omdat de brandharen van de stengel iets naar boven wijzen. De brand van de kleine brandnetel is pijnlijker en meer stekend dan van de grote. Beide soorten hebben op de wortels en de bovenzijde van het blad geen brandharen."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je! Ik krijg trouwens al jeuk als ik naar het plaatje kijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En als Ed het zegt is het waar! ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is waar. De GV Groen expert!