Wanneer werd chips populair in Nederland?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
6.9K
Amadea
13 jaar geleden
Gaat het over knabbels, computeronderdeeltjes, of een popgroep?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef mij maar bugles :-)

Antwoorden (3)

Ik weet nog goed dat de de eerste fritesboer zich vestigde in onze buurt, 50 jaar geleden. De chips, die platte uitgedroogde schijfjes volgden kort erna. Dus ik denk zo n 45 jaar geleden werden ze populair.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer en hoe precies weet niemand, maar in Nederland is de chips-geschiedenis begonnen in 1958, afgekeken van Engeland. En eigenlijk waren ze al meteen populair. Terecht ; ze hebben die dingen veel te lekker gemaakt ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In 1958 had nog bijna niemand in Nederland ooit van chips gehoord. In dat jaar kwam een groep aardappeltelers bij elkaar om iets te verzinnen waardoor ze meer aardappelen konden verkopen. Ze hadden gehoord dat chips in Engeland een enorm succes waren, dus ging een van hen, Gerrit Kistemaker, daar eens een kijkje nemen. Hij ontmoette Frank Smith en leerde van hem hoe je het beste chips kon maken. Eenmaal terug in Broek op Langedijk sloegen de aardappeltelers ook aan het bakken van chips. 's Ochtends werden ze gebakken en ingepakt, 's middags werden ze van de fabriek in Smiths vrachtwagens naar de winkels gereden. Als de vrachtwagens leeg waren, gingen ze weer helemaal terug naar de fabriek voor een nieuwe lading. Vanaf dat moment was de populariteit van chips in Nederland niet meer te stoppen.De jaren zestig luidden het begin in van de enorme groei aan consumptie van zoute snacks in Nederland. Naast de chips van Smith kwamen ook andere merken op de markt, waaronder merken als MolenAartje en Tra'fo.