wat zijn de goede en minder goede eigenschappen van een labrador retriever?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
8.5K

Het beste antwoord

De labrador komt , in tegenstelling tot zijn naam, waarschijnlijk oorspronkelijk uit Groenland, om van daar naar Labrador mee te verhuizen met de vissers. Zijn taak was het helpen binnenhalen van de netten, en daardoor heeft een labrador dan ook een waterdichte ondervacht en zwemvliezen tussen zijn tenen. Hij heeft een zachte mond, en omdat hij altijd voor en met mensen gewerkt heeft, heeft hij een uitgesproken 'will to please'. Zijn otterstaart dient als roer bij het zwemmen, maar zal ook zijn enthousiasme in flink gekwispel uiten. Hij blijft lang jong : pas met zo'n 3 jaar is het karakter van de hond 'volwassen', dus hij heeft een geduldige, consequente en liefdevolle opvoeding nodig.

Zijn voordelen zijn dus eigenlijk gelijktijdig zijn nadelen : hij blijft lang proberen, of hij niet toch de grenzen van wat 'mag' kan verleggen, en water is om in te zwemmen, ook al zou zijn baas daar de noodzaak niet echt van inzien. Hij wil graag werken voor zijn baas, dus een tam rondje om is nou niet echt genoeg : behendigheid en apporteren zijn zijn lust en zijn leven. Hij heeft een korte vacht, met waterdichte onderwol, en als hij verhaart, zullen die stugge haartjes wat moeizaam van de bank en uit de vloerbedekking te verwijderen zijn.

Omdat het een populair ras is, is het superbelangrijk te wachten op een pup / hond van een goede fokker, die een hart heeft voor het ras, en dus goed let op de gezondheid en het karakter van zowel de reu als de teef, voordat hij een nestje fokt. Een zwak punt is een afwijking aan de ellebogen, maar een goede fokker zal zich hiervan bewust zijn.

Een zekere aanleg tot dikworden (model : bijzettafeltje) is de lab niet vreemd. Je doet hem er natuurlijk geen genoegen mee altijd op zijn bedelende blikken in te gaan, want deze beweeglijke hond kan tot op heel hoge leeftijd speels blijven, en moet dan niet gehinderd worden door extra kilo's. Hij is meestal dol op kinderen, al is hij voor de hele kleintjes wel eens wat te onstuimig. Soms heeft hij iets van een ongeleid projectiel.....

Maar, mits goed begeleid, kan dit een ideale gezinshond zijn, die graag overal bij wil / kan zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een goede eigenschap is dat-ie niet bang is voor water, een slechte eigenschap dat-ie voortdurend in het water zit.
En ze hebben doorgaans geen al te welluidende blaf.

Toegevoegd na 6 minuten:
En door de grote populariteit van dit type dier is er het laatste decennium niet al te streng gefokt, waardoor er naar verhouding meer "minder goed gelukte exemplaren" rondstruinen dan vroeger. B.v. qua agressie en dominant gedrag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb gehoord dat de colden retriever, op num 1 staat, van de lijst, snelst bijtende honden.
Dus meschien niet zo geschikt als je kinderen hebt.
De eigenschappen van een labrador retriever:
Hoge mate van jachtpassie
Sterke 'will to please'
Liefhebber van water
Moedig
Steadiness
Zelfstandig
Redelijke mate van hardheid
Goed op te leiden
Allemansvriend
Vriendelijk / sociaal karakter
Redelijk temperamentvol

Wat negatief is; Afwijkingen van gezondheid
Bij dit ras komt veel HD voor. Bij de meeste labradors is dit een lichte vorm, dus niet zichtbaar bij het normale volgen.
Ook komt er steeds meer OCD/LPCM voor bij de labrador (elleboog dysplasie). Dit kun je zien doordat een hond gaat kreupelen.
Dan komt nog voor PRA / cataract (grijze staar). Dit is niet te zien zonder speciale instrumenten. Het gevolg van PRA / cataract is dat een hond onzeker word, meestal op wat latere leeftijd, in het donker tegen bomen en andere dingen aan gaat lopen. Overdag zal je het kunnen zien door dat de hond zijn bal niet terug kan vinden als hij er vlak bij is.