Kan blindheid met doofheid te maken hebben?

Dit is een vraag die ik graag wil weten voor mijn website. Alvast dankjewel!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Overig
Amadea
6 jaar geleden
Bij doofblinde mensen in zekere zin wel, ja.
ronron1212
6 jaar geleden
Nee doof is echt iets anders dan blind. Doof zijn heeft niets te maken met blind zijn het is echt een ander probleem.
Amadea
6 jaar geleden
Bij mensen met het Ushersyndroom toch echt wel, ronron1212.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Amadea, ook bij het syndroom van Usher is de blindheid niet een GEVOLG van de doofheid (of andersom), maar komen beide in combinatie met elkaar voor als gevolg van een erfelijke afwijking.

Antwoorden (1)

Dit kan,sommige doven hebben ook met een vorm van blindheid te maken:
Doofblindheid is een verzamelnaam voor alle varianten in de combinatie slechtziendheid/blindheid en slechthorendheid/doofheid. De meeste doofblinden zijn niet zowel volledig doof als volledig blind, maar hebben nog enig restgehoor en/of enige restzicht. Doofblinden komen in principe dezelfde beperkingen tegen als doven en blinden, maar door de dubbele handicap zijn de beperkingen groter en ook lastiger op te lossen.
fremar
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
De vraag is kan het met elkaar te maken hebben niet dat het voorkom. Maar is het ene een gevolg van het andere @fremar